Translate

woensdag 13 januari 2016

Het jaar van de boon

Onlangs las ik dat de Voedsel en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties het jaar 2016 hebben uitgeroepen tot het Jaar van de Peulvrucht. Peulvruchten zijn de zaden van allerlei soorten bonenplanten en zeer gezond, een bron van bemesting voor de grond waar ze in groeien een een belangrijk onderdeel van een gezond dieet. Geen wonder dat de VN meer aandacht vraagt voor deze bijzondere planten. We hebben het dan over voedsel als linzen, bonen, erwten en kikkererwten.



Dit bericht zette me wel aan het denken. In de afgelopen jaren heb ik zelf meerdere keren tuinbonen gekweekt en gegeten. Spercieboontjes komen hier regelmatig op tafel (hoewel die niet tellen als een peulvrucht, in de definitie voor het Jaar van de Peulvrucht), Kikkererwten vind ik ook heerlijk en maak ik regelmatig, net als linzensoep. Peulvruchten zijn lekker en gezond. Sinds de Mond- en klauwzeer epidemie van 2001 (met het preventief ruimen van gezonde beesten, omdat andere handelspartners niet inenten tegen de ziekte) eten we veel minder vlees en peulvruchten zijn dan een goed alternatief. 

Kan ik niet minstens eens in de week peulvruchten op het menu zetten in mijn huishouden? Ik had toch nog geen goed voornemen voor dit jaar, maar ik denk dat dit hem geworden is. 

We zitten nu in week 2, kan ik nog 51 keer peulvruchten serveren aan man en kinderen? Ik ga het proberen en doe hier verslag van recept en resultaat.


Year of Pulses
Nog meer peulvruchten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten