Translate

woensdag 18 juni 2014

Mijn eigen boontjes doppen

Een tijdje geleden schreef ik over de tuinbonen die ik zelf had gezaaid in de tuin. En nu heb ik ze gegeten! Het was heerlijk. Ik had de tuinbonen gefaseerd gezaaid. Een aantal direct in de volle grond, nog een paar in kweekbakjes onder een kasje binnen en weer een paar wat later in de volle grond. Volgend jaar kan ik ze nog verder verspreid uit elkaar zaaien, want inmiddels merkte ik weinig van de snelheid van de groei van de tuinbonen.

Maar goed, afgelopen dinsdag vond ik dat er voldoende grote, sappige peulen aan de planten zaten en ik heb de grootste geoogst. En dat was nog een hele mengkom vol. Het lijk veel, maar de peulen van tuinbonen zijn erg groot en hebben een flink sponzige binnenlaag. Dus wanneer je de bonen dopt, blijft er minder van over.

De geoogste tuinbonen
Ik heb alleen de moeite genomen om ze tuinbonen enkel te doppen. Dan zit er nog een flink vlies om het eigenlijke boontje heen. Dat geeft soms een wat bitter smaakje. Maar ik vond dubbeldoppen ook weer zo een gedoe. Ik hield toch nog 430 gr. aan gedopte bonen over van de hele bak vol peulen. Ze hadden een felgroene kleur die er erg leuk uitzag.
Ik had indertijd gekozen voor een wat zeldzaam ras tuinbonen, de crimson flowered, met rode bloemen in plaats van de gebruikelijke witte. Dat zag er in de tuin wel buitengewoon leuk uit, maar betekende ook dat er wat minder bonen per peul waren, 3 á 4 in plaats van 4 á 5.

Na een hoop gepel, een veel kleiner bakje bonen.

En toen nog klaar maken natuurlijk. Ik heb me wat laten inspireren door recepten die ik her en der tegenkwam. De bonen heb ik een minuut of 18 gekookt in zout water (net als bleekselderij wil je dit echt goed gaat hebben). Daarna laten afkoelen. Toen een paar tomaten opgebakken met knoflook. En dat samen met wat geitenkaas en olijven door de bonen gegooid. Voor de smaak nog wat citroensap, peterselie, dragon, bonenkruid, basilicum en komkommerkruid toegevoegd. 
Met een lekker struk brood en boter maakte dat een heerlijke maaltijd. Zelfs de kids hebben van de bonen gegeten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten