Translate

dinsdag 22 mei 2018

Kilo's Rabarber

Het tuinierseizoen is alweer in volle gang. Het lijkt nog maar kort geleden dat ik bonen heb geplant met heel koud weer of dat de courgette en pompoenzaadjes opkwamen in mijn vensterbank. Maar inmiddels is het alweer tijd om te oogsten en te verwerken. De rabarber gaat namelijk als een speer.

Rabarber in knop

Inmiddels heb ik na een aantal vermeerderingspogingen wel 4 Rabarberstruiken. Om de oogst enigszins in de hand te houden, zal ik dit jaar maar van 3 van de 4 struiken oogsten en de 4e laat ik in bloei schieten. 
En dat heb ik geweten! In aanloop naar de Spellendag ben ik gaan oogsten en ik kwam uiteindelijk thuis met wel 7 kilo aan rabarber. Een deel ging in de Rabarberschuimtaart voor die middag, een deel werd rabarbercompote voor over de yoghurt. Een deel ging nog mee met vriendin J. die ook van koken houdt. En de rest ging in stukjes in bakjes in de vriezer. De vriezer zat helemaal stampvol.

Later die week kwam het verzoek of we wat taarten wilden bakken om te kunnen eten tijdens het afscheid van onze vriendin Rian. Toen heb ik weer een rabarberschuimtaart en een gemengd fruit -cobbler gemaakt met onder andere veel Rabarber erin. Deze taarten maakte ik vaak voor de spellendagen, verjaardagen en andere bijeenkomsten en Rian heeft deze vaak genoeg bij ons gegeten.

Het recept voor de rabarberschuimtaart is hier te vinden, maar voor de volledigheid schrijf ik het nog eens uit.

Benodigdheden
Merengue:

  • 3 eiwitten
  • 180 gr witte basterdsuiker (andere kleur mag ook, maar dan wordt de merengue donkerder,
Taartbodem:
  • 175 gr bloem
  • 80 gr boter 
  • Een beetje ijskoud water
Vulling
  • 700 gr rabarber in blokjes
  • schil en sap van 3 sinaasappels
  • 75 gr suiker (minder maakt de vulling zuurder, varieer naar eigen smaak)
  • 3 eigelen
  • 3 eetlepels maizena
Bereidingswijze
  • Verwarm de oven voor op 190 oC
  • Maak een deeg van de bloem en boter, voeg ijswater toe om een samenhangend deeg te krijgen. 
  • Wikkel het deeg in plastic en leg minstens een half uur in de koelkast. ( ik maak het deeg ook wel eens een avond van te voren en laat het een nachtje rusten, kan prima). 
  • Doe de rabarber met de sinaasappelsschil in een bak en zet ca. 25 minuten in de oven, tot de rabarber zacht is. 
  • Rol het deeg uit en bekleed een taartvorm ermee. Bak het deeg ca. 25 minuten in de oven (dit kan gelijktijdig met de rabarber).
  • Verhit een deel van de sinaasappelsap in een pannetje. Meng de rest met de maizena.
  • Voeg het maizena mengsel bij het sap in het pannetje. blijf roeren tot het stijf wordt. 
  • Voeg de eigelen toe aan het pannetje, blijf roeren.
  • Voeg de zachte rabarber toe aan het pannetje, blijf roeren. 
  • Doe de inhoud van het pannetje in de taartbodem. 
  • Mix de eiwitten tot ze stijf worden. 
  • Voeg beetje bij beetje de suiker toe en blijf mixen. 
  • Doe het eiwit op de rabarber. 
  • Doe de taart nog eens 25 min. in de oven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten