Translate

woensdag 28 maart 2018

Een beter leven

Een tijdje geleden las ik weer over de plastic soep in de Oceanen en ik vond dat ik een steentje bij moest dragen. Vooral voor de groenten die ik (uiteraard zoveel mogelijk in het seizoen) koop gingen altijd gepaard met een plastic tasje, dat ik maar een paar minuten gebruikte, om het daarna in de vuilnisbak te gooien.

Na wat zoeken kwam ik via Pinterest terecht op de website van Doe Mij Maar Uiensoep, iemand die zich ook zorgen maakt om alle plastic. Daar stond een eenvoudig patroon voor een boodschappen tasje. Ik heb het nagemaakt en vervoer daar tegenwoordig mijn groente en fruit in en spaar zo heel wat plastic uit.

Lekkere felle kleurtjes.

Ik heb het patroon van DMMU iets aangepast. Eerst 6 lossen haken, daar een cirkel van maken. In de cirkel haak ik 6 vasten. In die 6 vasten haak ik weer 12 vasten (dus in iedere vaste twee nieuwe vasten). Dan in de 12 vasten haak ik weer 24 vasten (dus weer in iedere vaste twee nieuwe vasten). En dan een serie van 24 x 1 vaste en 3 lossen  haken in de 24 vasten (dan volgt er dus een spiraal van kleine lussen). En dan een serie van 24 x 1 vaste en 5 lossen haken in de boogjes van de lussen. Die laatste serie herhaal je dan tot je een tas van de gewenste omvang hebt. 
Wanneer je wilt stoppen, haak je 3 vasten in de eerste boog waar je mee wil stoppen. Dan ga je de tas rond met 5 vasten in iedere lussenboog tot je rond bent. Dan nog een ronde van vasten in de vasten. Tot slot nog twee hengsels haken. Ik haakte 36 lossen, maakte die vast in een vaste die 6 lussenboogjes ver weg zat en dan vasten terughaken in de eerdere lossen. Tegenover maak je nog zo een hengsel. En klaar ben je. 

Inmiddels heb ik een stuk of 6 van die tasjes. Hardstikke handig voor groente en fruit. En als je steviger draad gebruikt en een grotere naald, wordt de tas ook navenant groter en geschikt voor andere boodschappen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten