Translate

zaterdag 30 december 2017

Kerstdiner

Elders heb ik al verteld over onze activiteiten tijdens de kerstdagen, maar hier wil ik toch even de tijd nemen om in te gaan op ons kerstdiner. Het was namelijk weer heerlijk!


We begonnen met een kaasterrine. Jaren geleden heb eens een terrine een aangeschaft, ooit met het idee om kaasterrines te maken. Ik heb er wel andere dingen mee gemaakt, maar gek genoeg was dit pas de eerste keer dat ik er een kaasterrine mee maakte. Ik maakte, zoals altijd, gebruik van een recept van Delia Smith. 

Benodigdheden
  • 5 blaadjes gelatine 
  • 100g buffelmozarella 
  • 110g Gorgonzola 
  • 250g ricotta
  • zout en gemalen peper
  • 75 ml mayonnaise (ik nam om en nabij de 75 gr mayo)
  • 1 dessertlepel citroensap
  • 150 ml slagroom
  • 1 dessertlepel gehakte bieslook (kon ik niet vinden, gehakte peterselie werkt ook)
  • 2 gehakte bosuitjes
  • 1 theelepel gehakte verse dille 
  • Een terrine, de mijn, met een inhoud van 0,8 L was prima. 

Bereiding
  • Hak de mozarella en gorgonzola in kleine stukjes en doe in een kom. 
  • mix de ricotta, mayonaise en citroensap in een andere kom door elkaar tot het helemaal glad is. 
  • mix de slagroom tot het lobbig wordt. 
  • Laat 5 blaadjes weken in ruim water, dat duurt een minuut of 5. Dan de gelatine uitknijpen en in een pan op een laag vuur smelten, dat duurt ongeveer 30 seconden. Haal de pan van het vuur. 
  • mix het ricottamengsel door de gesmolten gelatine. 
  • Meng de mozarella/  gorgonzola door de ricotta/ gelatine.
  • Voeg de kruiden en peper en zout toe. 
  • Roer de lobbige room er voorzichtig door.  
  • Doe alles in de geoliede terrine, dek af met plasticfolie en zet een paar uur in de koelkast om af te koelen en op te stijven.   
  • Wanneer je wil serveren, haal een mes langs de randen om de kaas los te maken en keer de terrine om. 
Toen volgde een gebraden gans. Die haal ik bij de Wildcentrale in Nijmegen. En ook die maak ik weer klaar volgens een recept van Delia Smith. In voorgaande jaren heb ik hem al vaker gemaakt. En het is heerlijk. Met 4 volwassenen heb je meer vlees dan je op kan. Maar de volgende dag eten we er weer van. Restjes die dan nog over zijn gaan met wat mosterd op brood. En van de botjes kan ik nog een lekkere bouillon trekken.

Gansje!

En we sloten af met zelfgemaakte tiramisu. Het recept heb ik jaren geleden als eens gedeeld. Als je op zoek bent naar mensen die dingen voor je moeten doen, is dit de ideale manier om ze om te kopen. En het is nog een lekkere, zoete gaatjesvuller na een lekker diner ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten