Translate

maandag 18 december 2017

Creoolse kerstcake

Ieder jaar maak ik een kerstcake, de laatste jaren zelfs twee. En een van mijn favorieten is de Creoolse Kerstcake van Delia Smith. En omdat ik hem zo vaak maak, wil ik er hier toch even wat aandacht aan besteden. Ik durf het nauwelijks te zeggen, maar ik ben wat gaan variëren, meer drank...
De afgelopen jaren maakte ik de Creoolse Kerstcake ook, en ik vond de extra kruidige smaak altijd erg lekker, maar omdat de kerstcake niet nog wekenlang werd bijgevuld met extra rum (zoals de klassieke kerstcake), is hij toch wat droger dan de klassieke kerstcake.

The usual suspects,
Port, Rum, Wodka, Kersenlikeur en Angustora

Dus, hier mijn recept:

  1. Begin een week van te voren.
  2. Voor het weken van het fruit. 
    • 6 Eetlepels rum
    • 6 Eetlepels Brandewijn (ik nam Wodka)
    • 6 Eetlepels Kersenbrandewijn (kon ik niet krijgen, ik nam een kersenlikeur met een hoog alcohol%)
    • 6 Eetlepels Port
    • 6 Eetlepels Water
    • 3 Theelepels Angostura bitters
    • ½ theelepel gemalen kaneel 
    • ½ theelepel gemalen nootmuskaat (zelf raspen als je de kans hebt)
    • ½ theelepel gemalen kruidnagel
    • ½ theelepel zout
    • 1½ theelepel vanille extract (ik nam een zakje vanillesuiker)
    • 1 Eetlepel rietsuiker
    • 450g rozijnen
    • 225g krenten
    • 110g gehakte, gedroogde pruimen 
    • 50g geglaceerde kersen (ik nam een doosje van 100g)
    • 110g gesuikerde vruchtenschil (ik had sinasappel en appelschil)
    • 50g gemengde, gehakte noten. 
  3. Doe al deze ingrediënten in een pan en breng zachtjes tegen de kook aan. Laat heel zachtjes sudderen voor een minuut of 15 en roer af en toe even door.
  4. Laat het fruit en drankmengsel afkoelen en doe in een afsluitbare container. Bewaard die een week in de koelkast en roer af en toe door. 
  5. Voor de cake
    • 250g zelfrijzend bakmeel
    • 250g Rietsuiker
    • 250g zachte boter
    • 5 eieren (groot)
  6. Mix de bloem, suiker, boter en eieren in een grote kom, tot alles goed gemengd is. 
  7. Doe het fruitmengsel erbij en schep voorzichtig door het beslag. 
  8. Doe alles in een taartvorm en zet die in de oven (140 grC) voor 3 uur. 
  9. Dek daarna de taart af met bakpapier, zet op een hogere plek in de oven en bak nog 1 uur. 
  10. Haal de cake uit de oven en laat ongeveer 45 min rusten in de vorm. Haal daarna uit de vorm en laat op een rak afkoelen tot hij helemaal koud is. Daarna kun je hem inpakken en bewaren. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten