Translate

zondag 4 juni 2017

Vlierbloesemlimonade

De moestuin begint inmiddels wat op te leveren en een van de dingen die ik dit jaar wilde proberen was een siroop te maken van vlierbloesem.

Vlierbloesem

Toen ik een paar jaar geleden een moestuin kreeg, heb ik mijn achtertuin opnieuw ingericht en ook een vlier geplaatst. Daar heb ik in de afgelopen jaren al lol van gehad, ik maakte vlierbessenvodka van de bessen. Maar ik had steeds maar niet genoeg bloesemschermen om ook daar iets mee te doen. Als ik vlierbloesemsiroop nodig had, kocht ik dat. Maar dit jaar was alles anders. De vlier is flink gegroeid en afgelopen week waren er flink wat bloemenschermen open.

siroop, 350 ml maar.

Dus ik heb de schermpjes afgeknipt (niet alles, anders heb ik straks geen bessen meer). En even op internet gezocht naar recepten om siroop te maken. Het is vrij eenvoudig en er zijn verschillende variaties.

Benodigdheden:
  • trossen vlierbloesems
  • citroen
  • suiker
  • water
Bereiding: 
  • Knip de trossen af, en schud de beestjes er zachtjes uit. haal dan zoveel mogelijk van de steeltjes weg en laat de bloesems in een kom vallen. 
  • overgiet de bloesems in de kom met zoveel water dat ze net onderstaan. Laat een nachtje trekken. 
  • zeef de bloesems uit het water door netel doek. 
  • Breng het gezeefde water aan de kook. Eventueel met wat citroen (ik schilde eerst de citroen, en hakte daarna de rest in stukken, alles ging in het water). 
  • Wanneer het water kookt, voeg dan de suiker toe. De meeste recepten zeggen iets over 1 kg suiker voor 1 L water. Maar ik gebruikte veel minder. 
  • Laat alles een minuut of 10 koken en giet dan de siroop door een zeeg in een gesteriliseerde fles. 
Je kan er nog voor kiezen om de citroen een nacht mee te laten trekken met de bloesems. Of juist de bloesems overgieten met kokend water en dat te laten trekken. Sommige mensen laten ook andere kruiden of bloemen meetrekken met de vlierbloesems. 

In ieder geval, dit leverde me een kleine beetje heerlijke siroop op. We hebben al gemengd met water, Spa Rood en witte wijn. En alles is even lekker. Volgend jaar zal ik zeker meer oogsten van mijn eigen vlier en van de vlierbomen die her en der in parken in mijn buurt staan. 

Jum! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten