Translate

zondag 11 juni 2017

De tuin ontploft

Mijn jongste dochter in de voortuin. 

Het is begin juni en dat betekent dat de tuin nu echt ontploft met groeiende en bloeiende dingen. In de winter en in het vroege voorjaar hadden we natuurlijk de dappere sneeuwklokjes en krokussen die hard hun best deden om de tuin een beetje op te vrolijken. Maar nu de lente op zijn einde loopt, gaan alle planten voluit om zich in de kijker te spelen.

De voortuin hebben we een paar jaar geleden onder handen genomen en nu, 4 jaar later, zijn de planten in zoverre hersteld van de verplanting en zijn ze zo flink gegroeid, dat de tuin er echt uitziet, zoals ik toen voor ogen had.

Vingerhoedskruid in de voortuin
Witte vingerhoedskruid

Zo had ik ooit een paar vingerhoedskruidplantjes gekocht, die nu na 4 jaar eindelijk zo ver zijn uitgezaaid dat ik echt van een border met vingerhoedskruid kan spreken. 

Border in de voortuin

En de andere planten in de border zijn eindelijk ook zo volwassen, dat de border echt goed gevuld is in de late lente. 

Clematis

En de clematis is zo groot, dat die nu ook flink opklimt tegen de balken van ons hek. Net als de zachtroze klimroos. En dat trekt ook weer flink wat bijen en vlinders aan.

Klaproos
Klaproos
En de klaprozen muteren vrolijk verder. De meesten blijven rood met een wit of zwart hart, maar ieder jaar zijn er toch een paar die voor een vreemde roze kleur kiezen, of juist wit en paars door elkaar hebben. En sommigen fantaseren er ineens extra blaadjes bij. 

Bieslook

In de achtertuin gaan de planten net zo wild te keer. Ieder jaar snoei ik de bieslook flink terug, maar daar trekt hij zich niets van aan en loopt iedere keer woester uit, met meer paarse bloembollen. 
  
Roze lupine
Paarse lupine





















De lupines groeien ook flink en geven ieder jaar meer bloemen, waar de bijen helemaal wild van worden. Ik had altijd begrepen dat het een tweejarige plant was, maar ze blijven jaar na jaar maar groeien.


Kattenkruid
Het kattenkruid snoei ik ook om het jaar flink terug, door hem op te graven en de wortelkluit te splitsen. De ene helft gaat de grond weer in en de andere helft naar een tuinier-vriendin. Maar toch probeert hij ieder jaar weer mijn tuin te overwoekeren. Gek genoeg komen er nooit katten op af.

Vlierbloesem
Roos

De rozen en vlier doen het ook ieder jaar beter. En van de vlier heb ik dit jaar nog een klein beetje heerlijke vlierbloesemsiroop gemaakt. Echt een aanrader. 

En in de moestuin gaat het net zo hard. Ik zal binnenkort de rode bessen moeten oogsten. De Rabarber kan straks voor een laatste keer geoogst worden en de eerste courgettes heb ik ook al gezien. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten