Translate

zaterdag 4 februari 2017

Nazomeren

Afgelopen zomer had ik te maken met een enorme bessenoogst. Ik heb toen flink mijn best gedaan om zoveel mogelijk bessen meteen op te eten of te verwerken tot iets wat lekker lang houdbaar is. Een goede manier om dat te doen is de bessen in te maken in sterke drank. Dat een tijdlang te laten trekken en het dan na verloop van tijd op te drinken. Afgelopen zomer heb ik dat gedaan en onlangs heb ik de drank uitgegoten in verschillende flessen.

Zwarte bessen in vodka en kruisbessen in brandewijn. 

En nu heb ik dus liters vodka en brandewijn met een fruitsmaak. Ik denk dat de vodka met rode bessen nog het beste gelukt is. Die heeft echt een frisse fruitsmaak. De zwarte bessen zijn toch veel sterker en zuurder van smaak. Daar moet ik volgend jaar dan misschien toch wat meer suiker bij doen. Ook de kruisbessen in Brandewijn zijn erg zuur, terwijl ik eerst bang was dat het te zoet zou worden. 

De zwarte bessen drink ik nu samen met wat Triple Sec, dan wordt het een soort Cosmopolitan. En dat haalt al weer een flink scherp randje van de zure bessen af en komt de fruitigheid wat meer naar voren. In ieder geval erg leuk om nu nog na te kunnen genieten van de acties uit de zomer. 

Inmiddels staat het nieuwe tuinseizoen alweer voor de deur. Ik heb mijn tuinbonen al in bakjes ingezaaid. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten