Translate

zondag 20 november 2016

Het Chorizo syndroom

Ik heb hier al een tijdje niets over peulvruchten geplaatst en dat heeft een reden. Laatst maakte ik een verder prima maaltje van restjes bonen, met wat groenten en chorizo-worst. En prompt werd ik zo ziek, dat ik even geen boon aan kon kijken. Dus ik heb er even wat minder zin in gehad. Dat heeft zelfs een wetenschappelijke naam.

Lima bonen
Maar aangezien +Sander en zoon F. een dag later met dezelfde (maar minder spectaculaire) symptomen ook ziek waren, denk ik niet dat het van mijn eten kwam, maar van een virusje dat ik toch al onder de leden had.

Borlottibonen
Vandaar dat ik hier het eenvoudige recept wel durf te geven.
Neem een mix van bonen, tot je ongeveer 250 gram hebt (ik had nog Lima Bonen, Kievits- of Pinto bonen en Zwarte bonen). Aangezien ik gedroogde bonen nam, liet ik ze eerst een nacht wellen en daarna nog een uur koken. 
Neem ook een chorizoworst van 200gr. Hak de chorizoworst in klein stukjes en braad die aan in de pan (kan prima in zijn eigen vet). Als de worst lekker bruin is, haal dan uit de pan. 
Doe dan een gesnipperd uitje en een in stukjes gehakte paprika in de pan. Fruit aan tot ze zacht worden. Voeg ook nog wat gehakte tomaat toe. 
Voeg de chorizoworst en bonen tot aan de pan. Doe er nog wat azijn bij en laat even zachtjes pruttelen. 
Dat levert een heerlijk maaltje op. Het vet van de worst wordt heerlijk opgenomen door de verder wat droge bonen, waardoor dit geen gortdroog maaltje wordt.

Zwarte bonen

Het Jaar van de Peulvrucht loopt inmiddels langzaam op zijn einde. Maar de +Food and Agriculture Organization of the United Nations heeft onlangs een hoop recepten gebundeld en gepubliceerd (nog naast hun boek, waar ik het laatst ook al over had). Ik zal daar binnenkort zeker wat gaan grasduinen en wat van maken. En dat lezen jullie dan uiteraard weer hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten