Translate

dinsdag 29 november 2016

Empedrat met kikkererwten

Weer een recept met peulvruchten in het Jaar van de Peulvrucht. Ook deze komt van de verzamelde lijst recepten van de +Food and Agriculture Organization of the United Nations. Empedrat is een Catalaans gerecht, dat koud gegeten wordt. Het is een salade van bonen met vis.

Kikkererwten

Het recept van de FAO vond ik niet heel duidelijk. Dus ik heb er mijn eigen draai aan gegeven.

  • Week de kikkererwten een nacht in water
  • Kook de kikkererwten een uur, samen met 4 teentjes knoflook. 
  • Snijd de witvis (ik had Heek) in kleine stukken en marineer met citroensap, zet weg. 
  • Snipper de ui en de knoflook en bak in olijfolie tot ze zacht zijn. 
  • Voeg de in stukken gesneden paprika en tomaat toe, roer om en bak tot de groenten zacht zijn. 
  • Voeg de vis met marinade toe. 
  • Voeg de kikkererwten toe.
  • Voeg de zwarte olijven toe. 
Wij aten het warm en dat was heerlijk. Maar het af laten koelen kan natuurlijk ook. 

Oorspronkelijk is Empedrat met rauwe ui, maar dat valt bij mij nooit zo goed. En meestal wordt het met witte bonen gemaakt. Maar Kikkererwten passen ook prima. Verder moest ik eigenlijk gezouten en daarna weer geweekte kabeljauw nemen. Maar de vis even marineren en daarna meebakken werkte ook prima. 

Een lekkere variatie met kikkererwten.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten