Translate

maandag 26 september 2016

Soep van kikkererwten met yoghurt en dille

Na mijn dipje na de vakantie ben ik weer helemaal terug aan het peulvruchten-front. Elke week komen er weer peulvruchten op tafel. Dit keer een stevige soep van kikkererwten en linzen met gehaktballetjes en yoghurt. En ook dit recept komt weer uit mijn Orientaalse Kookboek. Ik heb dat boek al zeker 10 jaar in huis en nu pas pak ik het er met regelmaat bij om iets uit te maken.


De Oriëntaalse Keuken

De bereiding was eenvoudig, maar duurde nogal. Dus niet voor even snel een hapje in elkaar draaien.

Benodigdheden

2 uien (ik had 1 hele grote)
100 gr gehakt (ik had 250 gram, 't moest op)
zout en peper
6 El olijfolie
1/2 theel. kurkuma
200 gr gare kikkererwten
100 gr. rode linzen
Bosjes peterselie, bieslook, koriander en dille (ik liet de bieslook zitten, pure luiheid)
Blaadjes munt
2 teentjes knoflook
400 gr. yoghurt
150 gr zure room

Bereiding


  • Begin met het maken van de gehaktballetjes van het gehakt, een gesnipperd uitje, peper, zout (en een eitje en wat paneermeel, anders kreeg het bij mij geen consistentie). 
  • Fruit dan een gesnipperde ui in flink wat olie. Voeg daar nog wat kurkuma aan toe. 
  • Voeg daar nog een blikje uitgelekte kikkererwten (omdat het soep was, heb ik dit keer gekozen voor kikkererwten uit blik), rode linzen en zilvervliesrijst aan toe. Roer alles even een paar keer om, zodat de peulvruchten en de rijst een laagje olie krijgen. 
  • Voeg 1L water toe en breng aan de kook. Als het water kookt, voeg dan de gehaktballetjes toe en laat een minuut of 25 koken. 
  • Ondertussen de peterselie, koriander en dille fijnhakken en toevoegen aan de kokende soep. 

Dille


  • Terwijl dat allemaal kookt, snipper dan nog twee teentjes knoflook, bak die zachtjes op in wat olie. Voeg nog meer kurkuma toe en een paar blaadjes gehakte munt. Zet opzij. 
  • Doe de youghurt in een kom, voeg daar wat lepels hete soep aan toe en roer los. Voeg dan het yoghurtmengsel bij de niet meer kokende soep en roer goed door. 
  • Serveer met zure room en de knoflook munt-olie. 
Een beetje bewerkelijk, maar heerlijk en vullend. Heel geschikt als feestelijk soepje. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten