Translate

dinsdag 31 mei 2016

Mutatis Mutandis

Sinds 2014 schrijf ik hier over mijn muterende klaprozen en ik blijf het doen. Want de mutaties worden jaar op jaar erger! In 2013 zaaide ik wat witte klaprozenzaad uit. En het jaar erop kwamen er allerlei mutaties naar boven!
De wilde oranje klaprozen combineerden met wit eerst tot roze klaprozen. Maar daarna werd het erger en kwamen er ook klaprozen met twee kleuren. En ergens hebben ze ook gekruist met klaprozen met een zwart hart, dat ik nu ook af en toe terug zien.

Gebroken roze
Deze is de vreemdste van allen. De roze kleur op de verder witte klaproos komt over alsof hij gebroken is, er zitten allemaal witte lijntjes in. Alsof het roze een slecht aangebrachte glazuurlaag is. Oh en check het zwarte hart, met zwarte stuifmeeldraden. 

Met roze rand
Deze variant hebben we al eerder gezien, voornamelijk wit, maar met een zacht roze rand. Wit hart met gele stuifmeeldraden.

8 bladig

En hier gaat ook iets ernstig mis, deze klaproos heeft ineens 8 bloemblaadjes, in plaats van 4. 

Ik vind het leuk om in de loop der jaren steeds meer vreemde dingen te ontdekken in mijn eigen tuin. En ik houd lekker bij wat het in de komende jaren allemaal kan worden. Het wachten is natuurlijk op een klaproos die echt mutantenkrachten ontwikkeld. En niet onbelangrijk, bijen worden helemaal wild van de klaprozen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten