Translate

maandag 16 mei 2016

Krijgers en overheersers

Ik alweer aan cultuur gedaan! Samen met +Daniel Mioque ben ik naar een voorstelling van Tala Mena Siwa gegaan, een Molukse Zang- en Dansgroep. De voorstelling heet Krijgers en Overheersers en gaat over de geschiedenis van de Molukse gemeenschap. Van hun begin op de berg Nunusaku op het eiland Ceram, naar de kolonisatie en de-kolonisatie, de komst naar Nederland, de spanningen in Nederland met de kapingen in de jaren '70, de band met de Molukken, waar de onrust ook bleef en de dag van vandaag.


De verschillende sleutelscenes werden uitgebeeld door acteurs, terwijl op de achtergrond muziek werd gemaakt en traditionele liederen werden gezongen. De allereerste Molukse voorvader bleef altijd op het toneel en keek toe hoe het zijn nakomelingen verging in de verschillende fases van hun geschiedenis.
Ondanks dat ik vrij weinig weet van de geschiedenis van de Molukken (behalve dat wat ik indertijd tijdens de geschiedenisles heb geleerd), vond ik het verhaal goed te volgen, informatief en emotioneel aangrijpend. En ik was niet de enige. De zaal zat vol met mensen van Molukse afkomst (iedereen leek elkaar te kennen) en er werd meegejuicht, geklapt en af en toe ook een traantje weggepinkt bij de verschillende scenes.

De trailer

Een bijzondere ervaring en heel erg leuk om mee te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten