Translate

zaterdag 16 januari 2016

Vegetarische Linzensoep

Zoals ik vorige keer al schreef, ik wil dit jaar proberen of ik nog 51 keer peulvruchten op tafel kan zetten in het kader van het Jaar van de Peulvruchten. Ik trap meteen af met een golden oldie, nog geleerd aan mijn moeders knie, linzensoep.

Van linzensoep bestaan ontzettend veel varianten natuurlijk, maar dit is mijn familierecept en ik heb het regelmatig op tafel gezet voor familie en vrienden. Het is eenvoudig te maken, lekker en makkelijk in enorme hoeveelheden te maken, voor als je een hoop mensen over de vloer hebt. Verder valt er ook makkelijk mee te variëren, meer of minder kruiden naar smaak, meer of minder water voor een dikkere of dunnere soep. Mijn variant is vegetarisch.

Deze soep wordt gemaakt met rode linzen, die al sinds mensenheugenis in grote delen van de wereld geteeld en gegeten worden.

Benodigdheden


  • Korianderzaad (ik neem altijd anderhalve eetlepel, maar meer of minder naar smaak kan ook)
  • Komijnzaad (ik neem een eetlepel, maar meer of minder naar smaak kan ook)
  • Chilipoeder (een heel klein beetje met kleine mee eters, meer of minder kan ook)
  • Kurkuma (een halve theelepel)
  • boter (of olie)
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 of 2 tenen knoflook, gesnipperd
  • 1 halve winterpeen, in kleine blokjes
  • 1 of 2 stengels bleekselderij, in kleine blokjes
  • 150 gram Rode Linzen (meer of minder, naar gelang de dikte van de soep)
  • 1 liter water
  • 2 bouillonblokjes
  • korianderblad


Bereiding


  1. Rooster de zaadjes droog in een pan en stamp daarna fijn. 
  2. Verhit boter (of olie van het een of ander, als je echt veganistisch wil zijn) in een pan, doe daar de specerijen bij. Roer een paar keer om. 
  3. Voeg dan de ui, knoflook, wortel en bleekselderij toe. Roer om en laat met een deksel erop een minuut of tien zachtjes bakken. 
  4. Was ondertussen de rode linzen. Voeg die dan toe. Roer om, zodat alles lekker onder de boter zit.
  5. Voeg het water en de bouillonblokjes toe en breng aan de kook. 
  6. Laat alles 20 - 30 minuten zachtjes koken. 
  7. Pureer de soep en voeg de gesnipperde korianderblaadjes toe. 
  8. Serveer. 


Ik geef er graag nog Naan of ander lekker brood bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten