Translate

vrijdag 1 januari 2016

Oud en Nieuw 2015 - 2016

Na de Kerst en de Spellendag is Oud en Nieuw ook al weer voorbij. Sinds 2014 vieren we dat met een paar vrienden, die ook niet zoveel ophebben met oudejaarsloterijen en conferences. Aan het einde van de middag kwamen +D+J en +R langs. Met hen speel ik ook Pendragon.
En sinds heel kort speel ik met mijn oudste kinderen ook Prince Valiant: Storytelling Game. Dus die middag hebben we met de kinderen en vrienden een rollenspel gespeeld! Toen D, J, en R voor het eerst bij ons over de vloer kwamen, was mijn zoon nog niet eens geboren. En nu spelen de oudste twee mee en kijkt mijn jongste dochter geïnteresseerd toe. Mijn geeky moederhart klopte toen toch wat sneller.

Daarna was het tijd voor wat eten. We hadden nog een hoop over van de spellendag, waaronder een hele lekkere pasta-salade (dank je wel +S!). Maar ik had eerder die middag ook soep getrokken van het karkas van de kalkoen dat ik nog over had van Kerst.
Eerst had ik een ui, wortel en wat bleekselderij laten smoren in boter. Toen die een beetje zacht werden voegde ik daar de botten, vel en vet van de kalkoen aan toe. Daar nog wat thijm, laurier, salie en peper aan toegevoegd. Daar dan nog iets meer dan een liter water bij. En dat heb ik ongeveer anderhalf uur laten trekken.
Toen dat gedaan was de boel afgegoten (in een vergiet met een pannetje eronder!) en opnieuw een uitje gefruit in boter, met wat prei. Daar nog allerlei restjes kalkoenvlees bij. En een flinke slok witte wijn (alles moet op na spellendag). En toen de bouillon er weer bij.
En zo heb ik van een kalkoen 1 keer gegeten met vrienden, 1 keer alleen, 1 keer met Sander, nog een keer met vrienden en de botjes die toen nog over waren gingen naar vriendin R, voor haar ratten.

De kinderen gingen daarna vrij vlot naar bed (waar ze niet konden slapen vanwege de knallen, echt waar!) en wij speelden nog een spelletje Tales of the Arabian Nights met wat Tinariwen op de achtergrond.
Nou is TotAN een spel met een enorme geluksfactor en maar weinig ruimte voor strategie, maar toch weet D. ieder jaar met ruime voorsprong te winnen. Ergens gaat er toch iets niet goed! Inmiddels hebben we het zo vaak gespeeld (alleen met Oud & Nieuw) dat we nu specifieke vragen over de regels hebben, maar gelukkig lijkt daar ook een uitkomst voor te zijn.
En we dronken er Dreamline bij, een wijn die we kregen toen we 10 jaar getrouwd waren. Het is een witte wijn met een bubbeltje, waar wat kleurstof aan toe is gevoegd. Zodra de fles beweegt, of de wijn ingeschonken wordt, kolkt de kleurstof door de wijn, wat een grappig effect geeft. Geinig om eens te doen, maar ik ben geen fan van zoete witte wijn.
Als hij net geschud is. 

Even voor twaalven maakten we de kinderen wakker. Onze oudste dochter stond erop dat ze wilde blijven liggen en niet geïnteresseerd was in vuurwerk. Met onze zoon heeft +Sander toen nog wat vuurwerk afgestoken en gekletst met de buren. Wij keken binnen weer naar de prachtige show die onze achterbuurman weggaf.
Tegen 01;00 was het feest echt wel voorbij en zwaaiden we onze vrienden uit en gingen zelf ook naar bed. Weer een succesvol Oud & Nieuw gerealiseerd!

En om 06:30 stond onze dochter huilend aan ons bed, omdat we haar niet wakker hadden gemaakt voor het vuurwerk en nou moest ze weer een jaar wachten voor het vuurwerk weer terugkwam!

Oud & Nieuw 2013 - 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten