Translate

maandag 5 oktober 2015

Worteltjestaart met hazelnoot uit Aargau

Een tijdje geleden was de vakantie voorbij en moest ik weer aan het werk. Om mij door die eerste, moeilijke dagen heen te slepen, had ik voor mijzelf wat worteltjestaart gemaakt. Volgens een oud, beproefd recept uit een van mijn favoriete kookboeken. Prompt kreeg ik commentaar van +Alex Schroeder, die vertelde dat Rüeblitorte een traditioneel recept uit Aargau is. En hij stuurde me meteen ook een link van een recept.

Dus die heb ik vandaag gemaakt. En het was nog niet makkelijk om wijs te worden uit het Duitse recept.


Benodigdheden

  • 250 gr worteltjes
  • 5 eieren, gesplitst
  • 200 gr suiker
  • Zest van een halve citroen
  • 250 gr gemalen hazelnoot
  • 75 gr meel
  • 1/2 theel. bakpoeder (ik nam gewoon een heel zakje)
  • 1/2 theel. kaneelpoeder
  • 1 mespuntje kruidnagelpoeder
  • snuf zout
  • abrikozenjam
  • 250 gr Poedersuiker
  • 2 1/2 Eetl. citroensap (was een beetje weinig, ik heb wat meer genomen)

  1. Verwarm de oven voor op 180 oC.
  2. Beboter een springvorm en bedek de bodem met bakpapier.
  3. Mix de bloem met het bakpoeder, kaneel en kruidnagel en zet opzij. 
  4. Mix de eigelen met de citroenzest en de suiker tot een licht, luchtig, schuimend mengsel ontstaat. 
  5. Mix hier voorzichtig de geraspte wortelen en gemalen hazelnoten door.
  6. Mix hier voorzichtig het bloemmengsel door.
  7. Mix de eiwitten met een snuf zout in een kom tot zich pieken vormen. 
  8. Spatel het eiwit mengsel voorzichtig door de rest van het deeg. 
  9. Stort het deeg in de bakvorm en zet 50 tot 55 minuten in de oven. 
  10. Laat de taart even afkoelen en haal uit de vorm.
  11. Smeer de bovenkant en zijkanten van de taart in met abrikozenjam en laat volledig afkoelen.
  12. Maak van de poedersuiker en citroensap een stroperig glazuur.
  13. Glazuur de bovenkant en zijkant van de taart (ik liet het glazuur van de zijkant druipen).
Deze taart is wat minder kruidig dan mijn eigen worteltjestaartrecept.  Daardoor komt de zoetige smaak van de worteltjes en de smaak van de hazelnoten iets meer naar voren komen. De glazuur vind ik wel erg zoet en zuur en overheerst wat teveel. Misschien dat ik voor de volgende keer wat experimenteer met wat roomkaas door het glazuur.


Al met al een leuke variant op een heerlijke taart. Zeker voor herhaling vatbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten