Translate

zondag 5 juli 2015

Overdaad schaadt toch niet

Met het warme weer van de afgelopen dagen, gaat het in mijn volkstuin ineens ook hard. Dus gisteren stond ik op mijn vrije dag in alle vroegte op om het een en ander te oogsten. Onlangs heb ik al flink wat zwarte bessen geoogst, maar gister haalde ik ook de tuinbonen, rode bessen en kruisbessen van de planten af.

De tuinbonen heb ik enkel gedopt en toen gekookt en af laten koelen. Toen het tijd werd om te eten heb ik ze gepureerd met wat olijfolie, piepklein beetje azijn en wat lavas-blaadjes en peterselie. Samen met wat opgebakken tomaat en knoflook, blaadjes sla en wat brood, was het een heerlijke, koele avondmaaltijd aan het einde van een warme dag.

De kruisbessen hadden toch flink te lijden gehad van het feit dat ik ze dit jaar verplant heb ban mijn eigen tuin naar mijn volkstuin en ze hadden niet veel bessen. Maar die heb ik meteen verwerkt in een kruisbessentaart met Vlierbloesem-siroop die ik eens per jaar maak. De gekochte struiken zijn inmiddels flink aangeslagen, en hopelijk krijg ik volgend jaar meer opbrengst, dan kan ik ook weer eens jam maken.

De rode en zwarte bessen ben ik momenteel aan het invriezen. Daar ga ik later dit jaar nog het een en ander mee doen. Het is gewoon al lekker om een paar handjes van de bessen door een taart te verwerken. Ik ben ook van plan om weer wat Wodka op smaak te brengen met een rood fruit selectie. Maar daarvoor wacht ik nog even tot ik ook wat bramen kan krijgen.

En om de hete dagen door te komen heb ik ook nog wat limonade gemaakt van citroenen. Eerst citroensap, suiker en citroenschil een nacht laten trekken in water. Ik deed daar ook nog wat munt bij. En dan de volgende dag zeven en overschenken in een fles. Je kan het zelfs nog verdunnen. De smaak is erg sterk.

En zo, zittend in de schaduw, komen we de hete dagen wel door.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten