Translate

zaterdag 13 juni 2015

Rabarberoogst

Al een aantal jaar kweek ik rabarber in mijn eigen tuin. Als kind vond ik er niets aan, maar inmiddels heb ik het leren waarderen. Sinds afgelopen winter huur ik mijn volkstuintje. Ik heb toen ook mijn rabarberplant opgegraven, in stukken gehakt en herplant in de volkstuin. Dat heeft hij wonderwel overleefd en de drie rabarberplanten sloegen lekker aan.

Rabarber is een zurige plant en die smaak wordt veroorzaakt door oxaalzuur. Niet heel giftig, maar het is toch niet goed om er teveel van binnen te krijgen. Vandaar dat geadviseerd wordt om Rabarber niet meer na 21 juni (de langste dag) te oogsten. Na die dag trekt het oxaalzuur weer van de bladeren naar de stelen, die we nou juist willen eten.

Vandaar dat ik dit weekeinde besloot om toch maar wat rabarber te oogsten. Het verplanten was zo goed gegaan, het was zonde om dat te laten staan. Dus toen stond ik aan het einde van de middag weer thuis met 1,5 KG aan Rabarber-stelen. Deze heb ik volgens mijn favoriete recept van Delia Smith veranderd in Rabarbercompote. Als ik een dezer dagen wat meer tijd heb, maar ik daar een Rabarber met meringue-taart van. De zure Rabarber samen met de zoete meringue is een top-combinatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten