Translate

zaterdag 23 mei 2015

Amoras

+Sander en ik geven elkaar over en weer de stripboeken van de reboot van de Suske en Wiske stripserie, Amoras genaamd. In 2013 is deze serie gestart en iedere 6 maanden komt er een exemplaar uit. De eerste heb ik aan Sander of hij aan mij (na een tijdje weet je het echt niet meer) gegeven, toen we op vakantie waren in Brugge. En de strips zijn leuk, dus we geven ze ook wel eens weg aan anderen. Onlangs is deel 5 uitgekomen en die heb ik Sander natuurlijk voor zijn verjaardag cadeau gegeven.
Prachtige kaften ook!

Alle karakters uit de originele serie spelen hier weer een prominente rol, maar het verhaal is een stuk rauw-realistischer. Suske en Wiske zijn twee jong-volwassenen die tomeloos vloeken. De relatie tussen die twee is ook een stuk seksueler getint. Lambik en Jerom brengen nog steeds veel tijd met elkaar door maar zijn duidelijk afgegleden. Lambik is alcoholist en Jerom is sterk vereenzaamd. Sidonia is ook van de partij. Ook zij moet veel moeite doen om de eindjes aan elkaar te knopen. Professor Barabas wordt ook geïntroduceerd. Hij is opgeklommen in de wereld en is een vooraanstaand wetenschapper.
En de wereld is er ook niet best aan toe. Er is een crisis gaande, hoewel niet helemaal duidelijk wordt gemaakt wat voor een crisis. Het lijkt op een economische crisis, er is veel armoede, mensen bedelen op straat en er is continu oorlog. Verder lijkt er ook een milieu-crisis gaande te zijn. Net als nu eigenlijk. Maar het voelt allemaal erg grimmig aan.

En dan gaat het goed mis. Suske en Wiske passen op het huis van professor Barabas. Lambik en Jerom zijn daar ook, om een oplossing te verzinnen voor de crisis (crises?) en morrelen aan de teletijdmachine. Daardoor worden Suske en Wiske weggeflitst, niemand weet waarheen.

Inmiddels heb ik 5 albums gelezen en ik vind ze nog steeds leuk, niet alleen voor de curiositeitswaarde. Maar het is ook behoorlijk ingewikkeld. Er wordt heen en weer geflitst in de tijd en wat er in het heden gebeurt is van invloed op wat er in de andere tijd gebeurt. Dus ik wil eens rustig gaan zitten voor een uitgebreide analyse van de twee tijdlijnen. Dus de komende tijd kunnen jullie hier een analyse verwachten van iedere afzonderlijke strip.  

3 opmerkingen:

  1. als je als suske en wiske lezer in een keer deze strip oder je neus krijgt -gonst het nog wel ff een tijdje door---heb nu alle delen 15 stuks--en inderdaad --het heen en weer geflits raak je gauw de draad kwijt--ga de hele serie met de kerst weer helemaal door wroeten---dat kan want ik ben alleen--wacht met spanning op het 16de deel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ps--en dan te bedenken dat ik 74jaar ben---je bent nergens te oud voor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een ingewikkeld verhaal he? Maar het was leuk om Suske en Wiske en de vertrouwde karakters eens in een ander daglicht te zien.

      Verwijderen