Translate

zaterdag 17 januari 2015

Volkstuintje

Mijn dochter in de Volkstuintjes

Sinds een week ben ik de trotse huurder van een volkstuin! Sinds we in Malden wonen heb ik een tuin. En met veel plezier richt ik die in en een deel van die tuin is ook moestuin. En de afgelopen jaren heb ik enorm genoten van de bescheiden oogst van de tuin. Maar stiekem droomde ik altijd van meer, Meer, MEER!

En dat kan in Malden, er is een volkstuinvereniging, en ik was daar afgelopen zomer eens geweest om mijn buurman een handje toe te steken, waar ik toen nog een paar monsterlijke courgettes aan overhield. Ik vond het toen zo leuk om daar wat meer de ruimte te hebben voor planten en te zien wat anderen met hun grond deden, dat ik besloot om mezelf ook maar aan te melden voor een tuintje. Er was een wachtlijst, maar rond de kerst werd ik gebeld, dat ik terecht kon.

14a en het is van mij, van Mij, van MIJ!
En nu heb ik een tuin, een flinke ook. Ongeveer even groot als de achtertuin bij mijn eigen huis. +Sander en ik zijn vorig weekeinde met de drie kids gaan kijken bij de tuin, om de grootte en de ligging te bepalen.
Het is wel een flink stuk tuin, dus ik zal goed na moeten denken over de inrichting, want het moet wel allemaal een beetje te doen blijven. Ik ben van plan om er flink wat fruit neer te zetten. Ik heb in mijn eigen tuin al flink wat bramen, rode bessen, zwarte bessen, kruisbessen, aardbeien, rabarber en frambozen. Maar van ieder niet heel veel en geen van de planten heeft eigenlijk genoeg ruimte. Dus ik zou deze planten kunnen verplaatsen naar de volkstuin. Misschien er nog wat bij kopen en dan heb ik een groot deel van de tuin zo vol. En planten als de bessenstruiken en de rabarber nemen ook lekker veel plek in.
En qua groenten kan ik dan ook wat meer courgettes en tomaten planten. En ook sperciebonen en tuinbonen, die waren in voorgaande jaren een groot succes. Ook brocoli uit eigen tuin is heerlijk. Misschien dat ik ook eens iets kan doen met bloemkool.

Onze jongste dochter was ook mee en sliep in haar wiegje.
Verder zal ik natuurlijk ook een deel van de tuin op moeten offeren aan opslag. Ik moet een paadje door de tuin hebben, ik moet een plekje hebben om een hark, gieter, schepjes en handschoenen en zo op te ruimen. Dat neemt ook allemaal plek in.

Ik kijk er naar uit om er echt in maart mee aan de slag te gaan.

2 opmerkingen: