Translate

maandag 3 november 2014

Spelt spelt spelt

Tijd om weer eens een recept te delen, lauwe spelt-salade dit keer. Een beetje van mezelf, een beetje van smulweb.


Een vriendin, +F. had voor de geboorte van Onze jongste een kussentje geborduurd en dat gevuld met spelt-korrels. Maar helaas zakte het kussentje door het gewicht van de spelt-korrels uit elkaar bij een van de zoompjes. Dus ik heb het kussentje toen maar losgetornd en het geborduurde gedeelte in een foto-lijstje gedaan. Maar ik vond het ook zonde om de spelt weg te gooien. Het is toch prima te eten.

Dus ik ging op zoek naar een recept, en paste dat een beetje aan mijn eigen wensen aan.
  • Laat de spelt een nacht in water weken. 
  • Snipper een uitje en een teentje knoflook en bak ze glazig in wat olijfolie. 
  • Voeg de uitgelekte spelt toe en roer om, zodat alle spelt bakt in de olie. 
  • Voeg een glas witte wijn toe en laat dit inkoken. 
  • Voeg een halve liter water een een bouillon-blokje (groentebouillon) toe. Laat dit ook inkoken. 
  • Voeg na een minuut of 15 rozijnen en/ of gedroogde abrikozen toe en kook nog even door. 
  • Als de boel droogkookt, voeg dan een beetje water toe. 
  • Na een minuut of 20-30 is de spelt zacht en gaat. 

Dit leverde een soort hele zware, vullende risotto op. De volgende keer voeg ik iets meer groenten toe, om de verhouding spelt/ andere vulling wat meer te laten omslaan naar de kant van andere vulling. Ik denk dat wat stukjes komkommer of bleekselderij ook een heerlijk aanvulling zouden zijn. Of wat geitenkaas erbij.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten