Translate

vrijdag 3 oktober 2014

Raif Badawi

Meestal gaat het op dit blog over kleine dingetjes die alleen van belang zijn voor mij en mijn familie, maar vandaag wil ik toch de aandacht vragen voor iets belangrijkers. Niet voor Birma dit keer, maar voor Raif Badawi.

Raif Badawi wordt in Saudi Arabië vervolgd voor het schrijven van een blog. Hij had kritiek op verschillende religieuze figuren in Saudie Arabië en hij maakte discussie mogelijk via zijn blog. Dat zijn zulke ernstige misdaden dat hij daarvoor gevangen gezet moest worden en is veroordeeld tot het ondergaan van 1000 zweepslagen, uitgedeeld in porties van 50 per keer, 20 weken lang. Oh, en de man die het waagde om hem te verdedigen voor de rechtbank, krijgt ook straf.

Wanneer ik dit soort dingen hoor, prijs ik mezelf gelukkig dat ik in Nederland woon, een blog kan starten en daar kan schrijven over alles wat er maar in me opkomt. Of dat nu geneuzel is over kinderen, handwerkjes en groente of vlammende betogen voor de vrijheid van meningsuiting.
Maar dit keer wil ik toch ook wat doen, behalve me zorgen maken. En ik doe zelfs twee dingen. In mijn vrienden en kennissenkring maak ik deze misstand bekend en ik schrijf een email, via Amnesty International, die al jaren bezig is om aandacht te vragen voor gevangenen, die vastzitten voor hun overtuiging.

Dus, ik ga even een mailtje tikken naar de Saudische Ambassade en ik wil jullie vragen om ondertussen iets meer over het onderwerp te lezen. En dan misschien ook de moeite te nemen om iets te doen voor Raif Badawi.

Amnesty Nederland over Badawi
De Volkskrant over Badawi

1 opmerking: