Translate

zondag 21 september 2014

Herfst

Vandaag begint de herfst weer. De dagen zijn al aanmerkelijk korter en de nachten al behoorlijk wat kouder. De komende tijd zal dat alleen nog maar erger worden. De zomer komt ten einde en de natuur bereidt zich voor op de komende winter.

In de tuin kan ik dat al heel aardig zien. De oogst van de meeste planten hebben ik inmiddels al binnengehaald. We genieten nu van zelfgemaakte bramenjam en een tijdje geleden heb ik mijn gasten verwend met lekkere taart met kruisbessenvulling. En nu hangen er alleen nog frambozen aan de struik en is het hoog tijd dat ik de rest eens vakkundig opruim en terugsnoei, zodat we kunnen wachten tot het lente is en er weer van alles naar buiten kan. Van vriendin +R heb ik nog wat zaadjes gekregen, die volgend jaar zeker weer naar de tuin gaan. Vorig jaar had ik nog de zaadjes van de Datura opgevangen, maar dit jaar vergeten uit te zaaien in de voortuin. Ik hoop maar dat ze volgend jaar nog werkzaam zijn en aan willen slaan.

Maar niet alleen komen dingen ten einde, er beginnen ook weer dingen. Het is weer tijd voor spruitjes (met schnitzel en gebakken aardappeltjes), voor pompoensoep en voor mijn persoonlijke favoriet, stoofpeertjes! Voor herfstige risotto met paddestoelen en voor ingemaakte perzikken.

Ik heb er weer helemaal zin in. En aan het einde van de herfst gloort natuurlijk kerstmis, met feest en kerstcake!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten