Translate

vrijdag 30 mei 2014

Meer broodprobeersel

Een tijdje geleden vertelde ik hier over mijn noten- & zaden broodprobeersel. En hoewel ik dat erg lekker vond, vond ik toch ook dat er ruimte was voor verbetering. Wat voor problemen had ik dan? Was mijn leven niet totaal veranderd?
Er waren een paar probleempjes. Ten eerste gebruikte ik de vorige keer onder andere pijnboompitjes en daar zit zoveel olie in, dat die na verloop van tijd (een week of zo) een beetje ranzig begint te te worden. Niet echt lekker. Daarnaast deed ik dus ook meer dan een week met het brood, het was te veel. Tot slot vond ik de wat rubberige textuur van het brood (vanwege het vlozaad) ook niet echt lekker.

Dus...tijd voor experimenten!

Ten eerste heb ik de hoeveelheden gehalveerd. Dan wordt het brood ook maar half zo groot, en is dus sneller op, wat ook het ranzig worden van de vele olie in de noten en zaden tegengaat. Ten tweede heb ik de pijnboompitten eruit gelaten. Ik heb ze vervangen voor alleen zonnebloempitten, of pompoenpitten (ook errug lekker, nog nooit eerder in zulke hoeveelheden gegeten). De hazelnoten heb ik vervangen voor walnoten en ik heb rozijnen toegevoegd, voor wat extra vocht. Allemaal erg lekker. Ten derde heb ik wat gestoeid met de hoeveelheid water, die heb ik naar verhouding flink meer gemaakt en dat ging de rubberige textuur van het vlozaad tegen, wat me toch wat tegen begon te staan.

Ik kwam in het nieuwe recept uit op:
  • 65gr zonnebloemzaadjes (of pompoen, of iets anders, maar geen pijnboompitten meer voor mij)
  • 45gr lijnzaad (ik gebruikte gebroken lijnzaad)
  • 30gr Walnoot 
  • 75gr havervlokken
  • 1 eetlepel chiazaad
  • 1,5 eetlepels psyllium 
  • beetje zout 
  • 2 handjes rozijnen
  • 1 eetlepel honing 
  • 1,5 (afgestreken) eetlepel kokosolie of ghee 
  • 200ml water
De instructies veranderen verder nauwelijks. Mix de droge ingrediënten, mix dan de natte ingrediënten. Voeg het vocht bij de droge ingrediënten, laat alles in een vorm opstijven (minstens 2 uur, langer mag ook). Dan eerst 20 minuten in een vorm op 170 oC. En dan nog eens 20 tot 25 minuten zonder vorm op dezelfde temperatuur. 

1 opmerking: