Translate

zaterdag 26 april 2014

Elvira

Mijn oudste dochter gaat natuurlijk alweer een tijdje mee en mensen hebben me wel eens gevraagd waarom we voor deze naam gekozen hebben. Het is naar een karakter uit de roman The Monk. En we weten natuurlijk ook van een andere, beroemde Elvira, hoewel dat enigszins van voor onze tijd is.


Maar +Sander sprak laatst met iemand die een heel andere connotatie bij de naam Elvira had, nog veel verder van voor onze tijd. Er blijkt een film te zijn, Elvira Madigan (1967), die gaat over een meisje uit het circus, dat een affaire krijgt met een oudere, getrouwde luitenant. Samen ontvluchten zij de knellende banden van de samenleving. Maar hun affaire leidt tot drama, wanneer hun geld opraakt. Zij plegen samen zelfmoord.

De film is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Elvira was de artiesten naam van Hedvig, die een affaire kreeg met de 15 jaar oudere, adelijke, getrouwde (en vader van twee kinderen) luitenant uit de Zweedse Cavalerie. Uiteindelijk liepen zij met elkaar weg, maar na korte tijd was het geld op, waarna hij haar doodschoot en daarna zichzelf. Hun lichamen zijn niet ver daarvandaan begraven.

Ik was erg verbaasd om te lezen dat hun graven een soort bedevaartsoord voor toeristen en verliefde stelletjes is geworden. Ik kreeg een beetje de kriebels van een man die een affaire begint met iemand die 15 jaar jonger is, zijn eigen gezin in de steek laat en wanneer de realiteit aan komt kloppen, besluit om zijn veel jongere minnares over de kling te jagen en daarna zichzelf. Dit soort dingen gebeurt natuurlijk, maar ik zie niet in waarom dat een goed voorbeeld voor verliefde stellen zou moeten zijn.

Als ik de kans nog eens krijg, zou ik de film nog wel eens willen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten