Translate

zaterdag 21 september 2013

De herfst begint weer

Dat is weer meer dan een liter pruimenchutney voor bij kaas, karbonade, worstjes en ander lekkers. 

Het is weer 21 september en de herfst is weer begonnen. Met de regen van de laatste tijd voelt het ook echt zo. De dagen worden ook al merkbaar korter en de nachten kouder. En in de tuin sterven de planten al af. Het wordt daar weer tijd om de snoeien en oude planten op te ruimen. En dan weer wat mest te strooien en te wachten op volgend jaar.

De voortuin is nog lekker toe bloei gekomen dit jaar. Ik weet nu wat beter hoe het er volgend jaar uit zal zien, dus ik wil binnenkort nog wat planten verplaatsen en de boel een beetje anders inrichten. En dan binnenkort flink wat bolletjes inslaan, zodat ik vroeg in het voorjaar al wat bloeiende planten in de voortuin kan hebben. Ik heb geïnvesteerd in wat Helleborus en bloeit natuurlijk altijd heel vroeg, maar ook sneeuwklokjes en krokussen horen er wat mij betreft echt bij. En misschien ook nog wat opzichtige narcissen.

Inmiddels heb ik me ook al aardig voorbereid op de komende winter. In de donkere keukenkast staan alweer een paar potten met ingemaakte uitjes (een ander recept dan vorig jaar), ingemaakte perzikken en pruimenchutney. En ik wil binnenkort ook weer de peren inmaken. En binnenkort moet ik ook weer beginnen aan de kerstcakes, altijd lekker. En dit jaar wil ik wat meer experimenteren met chutney, ik zit te denken aan iets met pruimen en dadels. En ik heb nog steeds heel veel rode bessen en bramen in de vriezer, die moet ik binnenkort ook eens verwerken.
Misschien jam?

1 opmerking:

  1. rode bessen en bramengelei, heerlijk! wel goed zeven, want beiden hebben van die harde pitjes. Heb je dat recept voor ingemaakte uien nog ergens?

    BeantwoordenVerwijderen