Translate

zaterdag 14 september 2013

Canadese cultuur

Vandaag wil ik hier toch even de ruimte nemen om wat Canadese cultuur te promoten. Het gaat om de schrijver Robertson Davies en zijn romans.
Vriend +M en ik lenen (en geven) elkaar met enige regelmaat boeken en onze smaak komt aardig overeen. Via hem heb ik Neal Stephenson's The Baroque Cycle geleend en gelezen en een hoop geleerd over de wereld van de 17e en 18e eeuw. Ik heb hem toen weer Anathem cadeau gedaan. Hij heeft mij weer laten kennismaken met David Mitchell. En zo gaat het maar door.



Maar nu dan door naar Robertson Davies. Wat langer geleden heb ik zijn ambitieuze trilogie The Deptford Trilogy gelezen. Dat gaat over drie mannen die allemaal uit Canadees gehucht Deptford wonen. Hun levens worden verregaand beïnvloed door een gebeurtenis in hun jeugd. Alle drie maken maken zij een reis door de wereld, die ook een reis naar spirituele groei is. In een wereld die in toenemende mate rationeel is, gaan zij actief op zoek naar verwondering en magie en alle drie vinden ze dat op andere manieren.


En nu heb ik The Cornish Trilogy uitgelezen. Wederom gaat het over een klein dorpje in Canada, waar een man opgroeit, die ondanks dat hij gestorven is aan het begin van het eerste deel, toch een enorme invloed blijft uitoefenen op de mensen die na hem komen. Ook in deze trilogie proberen mensen in het reine te komen met zichzelf en hun afkomst, die hun toekomst lijkt te bepalen.
De overtonen van magisch realisme zijn in dit boek wat minder sterk aanwezig, maar wel wordt er veel meer ingegaan op de geschiedenis van Canada, de relatie van Canadezen met hun geschiedenis, de andere landen in de wereld die veel meer een eigen identiteit lijken te hebben en de relatie die Canadezen hebben met het ruige landschap en klimaat van Canada.

Dus allen, gaat meer Robertson Davies lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten