Translate

zondag 11 augustus 2013

Verwerken van de oogst

Vorig jaar heb ik voor het eerst kennisgemaakt met kruisbessen. Vorig jaar was de oogst maar mager. De struiken waren nog klein en de vogels hadden ook hun deel genomen. Maar dit jaar ging het beter. Ik heb wat eerder geoogst e ook een net over de struiken gespannen. Dit jaar heb ik ongeveer een kilo kunnen oogsten aan rode en witte kruisbessen. Ik wist eerst even niet wat ik met zoveel kruisbessen moest doen. Om er over na te kunnen denken, heb ik de boel eerst ingevroren.

De kruisbessen met suiker in een pannetje koken.
Maar gelukkig gaf Delia Smith hoop.Net als vorig jaar heb ik ongeveer de helft gebruikt om een kruisbessentaart van te maken. De zurige bessensmaak was heerlijk samen met suiker en slagroom. Maar toen had ik dus nog een kleine 500 gr. over. Daarvoor ben ik ook weer teruggevallen op Delia Smith, maar nu een recept voor kruisbessencompote. Vorig jaar had ik moeite om de vereiste Vlierbloessemsiroop (en niet vlierbessen) te vinden. Maar gelukkig verkoopt een winkel in Malden deze siroop van het merk Ekoland.

Het was voor het eerst dat ik zo een compote maakte die ook echt vast en stevig moest worden. Het was even een hoop gedoe met testen op een koud schaaltje. Maar uiteindelijk heb ik toch een aardige pot vol kruisbessenjam gemaakt.
De kruisbessenjam in een pot.
Nu nog een manier vinden om het allemaal op te eten. Ik denk aan brood, yoghurt en ijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten