Translate

zaterdag 17 augustus 2013

De verbazing blijft

Ondanks dat ik nu alweer 3 zomers heb meegemaakt in de tuin, blijft hij me verbazen. Onder de vorige eigenaar was de tuin behoorlijk verwilderd, maar ooit wel aangelegd door iemand met verstand van zaken. Dus nu nog steeds, 2 zomers na de verbouwing blijven er af en toe planten opkomen, die ik totaal niet verwacht had. En een daarvan is nog behoorlijk giftig ook.

Doornappel
Ineens kwam in een beschaduwd plekje een klein plantje met een wit, trompetvormig bloempje naar boven. Naar mijn idee was het datura of doornappel en die is behoorlijk giftig. Dus ik heb hem maar uitgegraven en in de voortuin geplant, daar spelen de kinderen niet. Inmiddels is de plant daar aardig aangeslagen en wie weet verspreiden de zaden zich en komen er volgend jaar weer meer op in de voortuin. 

Een andere leuke verrassing zijn de bloemen van broccoli. Aan het begin van het jaar heb ik wat broccoli plantjes geplant en inmiddels hebben we daar ook alweer twee keer van gegeten. En toen besloot ik om een van de planten door te laten schieten. En daar blijken hele leuke, kleine, tere, gele bloemetjes uit te komen. 

Broccoli
En deze bloemetjes worden ook weer druk bezocht door bijen, hommels en vlinders en die kunnen in deze tijden ook wel weer wat steun gebruiken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten