Translate

woensdag 17 juli 2013

Courgette!


Terwijl we op vakantie waren, groeide de tuin natuurlijk door. Het was erg droog terwijl we weg waren, maar onze lieve buren namen het op zich om niet alleen een oogje op de post te houden, maar ook de planten in de tuin water te geven. En daar ben ik erg dankbaar voor, anders was de hele boel geel en droog geworden. Nu kwamen we terug in een tuin die na een week wel geëxplodeerd leek. Vooral de courgettes waren wild geworden. Dit jaar heb ik gekozen voor gele courgettes en die zien er wel heel leuk uit.
3 kilo aan courgette!

Ik heb meteen de courgettes geoogst en toen bleek ik wel 3 kilo te hebben en het Courgette seizoen kan wel tot ergens in september lopen! Hoe verwerk ik dat allemaal? Met recepten van Hugh Fearnley-Whittingstall, natuurlijk.
De courgettes werden verdeeld in 5 porties van zo'n 600 gram. Iedere portie werd in kleine stukjes gehakt en samen met een teentje knoflook opgebakken in olijfolie tot ze volledig zacht en gaar waren. Vooral de grotere courgettes verloren daarbij veel vocht, dat ik flink weg heb laten dampen. Wanneer alles eenmaal zacht en gaar was, even snel met de staafmixer pureren (niet te fijn) en dan in een diepvrieszakje de vriezer in. Die kan ik nog eens ontdooien en dan gebruiken als basis voor soep of pastasaus.
Zo'n grote courgette zit er ook intimiderend uit. 

Één portie van de courgettes werd na deze behandeling meteen verwerkt tot een courgette souffle. Erg lekker en daar kunnen we met ons gezin twee dagen van eten. Ik doe er ook altijd nog wat kruiden uit de tuin door, een beetje peterselie, thijm en bieslook zijn er heerlijk bij. En samen met een paar blaadjes sla en een stukje stokbrood heb je ook weer een volledige maaltijd.
En toen we terug kwamen heb ik ook de rest van de bessen van de struiken gehaald. Ik heb nu ook in de vriezer twee zakken rode bessen, twee zakken zwarte bessen en twee zakken kruisbessen. We moeten wel heel veel ijs en taart eten om dat op te krijgen. Ik heb er al zin in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten