zaterdag 16 maart 2013

Django

Gisteren waren Sander en ik alweer 16 jaar bij elkaar. Dat lijkt wel een eeuwigheid en we vonden dat we hier toch bij stil moesten staan. Dus we vonden vriendin R. bereid om een avond op de kinderen te passen (Bedankt R!), we hebben haar een lekker maaltje voorgezet en we gingen naar de film Django Unchained, de meest recente film van Quentin Tarantino, een filmmaker waar wij allebei een beetje een zwak voor hebben en die een belangrijke rol in onze relatie speelt sinds Sander ongeveer 15,5 jaar geleden zijn kersverse vriendinnetje Pulp Fiction liet zien.
Dit keer gaat Tarantino een eigen versie van Westerns maken. De titel van de film verwijst naar het karakter Django, dat in veel films voorkwam en bijzonder gewelddadig was. Zoals altijd, laat Quentin Tarantino zien, dat hij een heel eigen kijk heeft op bepaalde genres en conventies. Dit keer werkt het erg goed.
Verder spelen er nog Jamie Foxx, Christopher Waltz en Leonardo di Caprio mee. 

Spoilers ahoy



De film gaat over Django, een slaaf in het zuiden van de Verenigde Staten. Hij is op een queeste om zijn vrouw te vinden.Daarbij wordt hij geholpen door Dr. King Schultz, een premiejager. Eerst heeft schultz Django nodig om een paar criminelen te identificeren. Maar Django blijkt zelf ook handig met een vuurwapen en helpt Schultz met het doden van blanke mensen. Daarna helpt Schultz Django met het vinden en bevrijden van zijn vrouw Broomhilde. Dit gaat uiteraard allemaal gepaard met enorme hoeveelheden geweld en bloed, het is tenslotte een Tarantino-film. 
De film is ook niet bang om de gruwelijkheden van de slavernij tentoon te spreiden. De kijkers bezien dit door de ogen van Dr. Schultz, die uit Duitsland komt en een moderne weerzin heeft tegen het idee van slavernij. En we zien hoe slaven geslagen worden met een zweep voor minieme overtredingen, hoe de vrouwen worden gebruikt als sexslavinnen, hoe mannen gedwongen worden te vechten met elkaar tot de dood erop volgt en hoe vluchtende slaven worden verscheurd door honden. 
Maar de ook de dominante blanke mannen komen in beeld, als ongelofelijk domme racisten. De prille Ku Klux Klan is te stom om maskers te maken waardoor ze naar buiten kunnen kijken, Francofielen die niet weten dat Alexandre Dumas 1/4 zwart was (wat zeker telde als zwart in de tijd en plaats van deze film), Slavenhouders die door hun eigen slaven erop gewezen moeten worden, dat ze worden opgelicht, het gaat maar door. Racisten zijn niet als slecht, ze zijn ook heel, heel, heel erg dom.  

Een zeer vermakelijke film, waarin de gruwelijkheden nog redelijk historisch verantwoord zijn ook. Fijn om weer eens een avondje uit te zijn zonder de kids en weer wat tijd aan Sander te kunnen besteden.