Translate

vrijdag 11 januari 2013

Verontrustende berichten

Niet over mij, maar over Jimmy Savile. In oktober 2012 werd via een documentaire van ITV bekend dat hij zich had vergrepen aan jonge meisjes en vrouwen, terwijl hij actief was voor de BBC. Dit leidde tot grote problemen bij de BBC, aangezien zij een eerdere reporatage van hun eigen Newsnight niet hebben uitgezonden. Later werd ook duidelijk dat meerdere mensen geweten moeten hebben van praktijken van Savile.
Eerst had ik niet zo door om wie het ging, aangezien de Nederlandse media het in eerste instantie hadden over James Savile en daarbij recente foto's van hem gebruikten. Maar toen werd het me duidelijk, het was de presentator van Jim'll fix it, een programma waarin Jimmy kinderen hielp hun dromen uit te laten komen. Daar keek ik naar met mijn ouders, toen ik jonger was en ik weet nog hoe leuk ik het vond. Het was wel een schok om me te realiseren dat het dus om deze man ging.
Ik was niet de enige die geschokt was. Savile had een zeer lange carriere als Bekende Brit en was zeer geliefd, vooral omdat hij zich jarenlang heeft ingezet voor allerlei goede doelen. Dat die goede doelen bijna altijd met kinderen te maken hadden, stelt die inzet nu weer in een heel ander daglicht.

Toen het schandaal eenmaal op straat lag, heeft de Metropolitan Police Service samen met de National Society for the Prevention of Cruelty to Children onderzoek gedaan en een rapport geschreven over de vermoedens van het misbruik van kinderen door Savile. De conclusies zijn niet mals, maar er zijn toch ook positieve gevolgen aan de openbaarmaking van het verleden van Savile.
Het rapport constateert dat er meerdere mensen zijn geweest die hulp hebben gezocht voor hun eigen ervaringen met kindermisbruik (niet door Savile), omdat zij door de enorme aandacht voor Savile zich realiseerden dat hun ervaringen niet normaal waren en dat hulp mogelijk was. Ook zijn er mensen geweest die nu kindermishandeling melden omdat zij zich door alle aandacht voor Savile realiseren dat juist het wegkijken van andere mensen ervoor zorgde dat de mishandeling jarenlang door kon gaan.
Met mijn achtergrond in kindermishandeling, kan ik deze ontwikkeling alleen maar toejuichen. Door zo waanzinnig veel aandacht voor dit onderwerp, zijn er meer mensen die actie ondernemen om kindermishandeling te stoppen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten