Translate

zondag 25 november 2012

Mooie plaatjes

Prachtige vogels met een lange staart


Één van mijn hobbies is borduren en door de jaren heen heb ik wat mooie werkjes gemaakt, die her en der in mijn huis hangen. De patronen haal ik uit boeken, magezines en paketten die speciaal daarvoor gemaakt worden. Zo heb ik jaren geleden een mooie dame geborduurd en heb ik geboortetegels voor mijn zoon en dochter gemaakt.

De kat zit te azen op de vogels, het stuk met de vogels kan oneindig uitgebreid worden. 

Vroeger ging het anders. Borduurwerk werd veel meer gebruikt om dagelijkse gebruiksvoorwerpen te versieren. Dingen als tafelkleden, servetten, handdoeken, zakdoeken, kleding en nog veel meer moesten voorzien worden van mooie versiersels.

Als ik dit zie, krijg ik zin om alles te versieren met monogrammen.

Daarbij hadden de dames, die dat maakten, minder beschikking over een enorme hoeveelheid kleuren garen. In die tijden kon je kleine boekjes kopen, met patronen die vooral geschikt waren voor het versieren van randen en het maken van monogrammen (misschien moet ik daar Sander nog eens een plezier mee doen). Ik heb er wel eens een aantal in handen gehad en ik werd geraakt door de mooie, subtiele patronen die er in stonden. Maar ja, die boekjes zijn oud en teer. Dus niet echt geschikt voor mij.


Dit is toch een beeldschoon voorbeeld van Art Nouveau voor borduurwerk?

Op een Franse website zijn een flink aantal patronen van DMC allemaal liefdevol ingescand en beschikbaar gemaakt voor het grote publiek. Ik wil jullie dat niet onthouden. Wie weet gaan we een revival van ouderwets borduren tegemoet.

Nu gauw wat ondergoed van Sander voorzien van een monogram, anders verwisselt hij het maar met het ondergoed van anderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten