Translate

zaterdag 22 september 2012

Herfst

De herfst is weer begonnen en dat is te merken. De nachten worden weer langer en kouder, de zon verliest duidelijk aan kracht. Op dit moment staat de zon recht boven de evenaar, terwijl hij nog niet zo lang geleden dichter bij ons in de buurt stond. Tot in december zal de zon bij ons wegbewegen, hopelijk komt hij daarna langzaam weer terug. Met het duidelijke einde van de zomer, merk ik ook dat de tuin in de slaapstand gaat. Ik heb al flink wat oogst binnen kunnen halen van verschillende planten (de tomaten hebben inmiddels al bijna twee liter saus opgeleverd) en de bramen en frambozen beginnen nu, na de produktie, ook af te sterven.


Het wordt tijd om voor te bereiden op de winter. Zo zal ik binnenkort aan de slag moeten met het maken van een kerstcake of twee, het uitzoeken van een kerstdiner (moet er nog wat ingemaakt worden) en moeten we eens wat keuzes maken over het verder isoleren van ons huis. Het was vorig jaar erg koud en we kregen het huis nauwelijks warm gestookt.
Maar het meest kijk ik toch uit naar wat meer herfstige recepten. Ik denk ineens aan een heerlijke paddestoelensoep die ik kan eten met zelfgemaakt brood. En het wordt ook weer tijd voor pompoen en stoofperen. En misschien haardvuur, warme chocolademelk en een goede film.

1 opmerking:

  1. ohh... en zelfgebakken brood gevuld met paddestoelen.. en pompoensoep lekker met gember en koriander. Boswandelingen met chocomelk aan het eind..

    Ik krijg er gewoon voorpret van..

    BeantwoordenVerwijderen