Translate

zondag 5 augustus 2012

Romeins eten

Een tijd geleden wilde vriend D. ons trakteren op een etentje bij Eet!verleden, een culinair project van oud-klasgenoot M., waarbij recepten uit de romeinse oudheid zo goed mogelijk worden nagemaakt en geserveerd. Dit gaat natuurlijk gepaard met een hele hoop ge-experimenteer, aangezien er niet heel veel is overgeleverd van deze oude recepten.
Vorige week vrijdag was het zover, we zouden met ons allen uit eten gaan, het weer was fantastisch, de kinderen waren ondergebracht bij grootouders en we keken er enorm naar uit. Het etentje werd georganiseerd in een prachtig huis aan de Javastraat in Nijmegen. Ik moest enige gevoelens van jalouzie ferm onderdrukken, er was ook een prachtige kruidentuin bij het huis. Dat wil ik later ook!

Er waren iets van 20 gasten en 3 gastvrouwen. We begonnen met wat zelfgebakken brood (een deed een beetje aan brioche denken en een speltbrood) en een zelfgemaakt kaasje en kleine bietjes met een mosterdsaus. Er waren ook nog gevulde eitjes. Dat was al heerlijk en een voorbode voor de rest van de avond. Er werd ook nog romeinse wijn, versterkt met kruiden geserveerd.

Hoewel net als in Bretagne, alleen idioten zouden merken dat het op zo een heerlijke avond zou regenen, hebben we ons toch heel even binnen opgehouden. Gelukkig duurde het buitje maar kort en konden we daarna weer naar buiten.

Het voorgerecht was een sardientje op een bedje van venkel, met een sausje van honing en azijn. Met een beetje dille om het af te maken. Heerlijk, de smaken pasten goed bij elkaar. Lekker zoetig, fris en vissig. Daarna gehaktbrood met bramen en hazelnoten (erg lekker) met een moesje van tuinbonen met kruiden erbij. En als toetje een taartje van fruit met honing. Wij hebben onze buikjes heerlijk rond gegeten die avond. En het weer werkte ook mee, het was heerlijk om de hele avond buiten te zitten in de geurige kruidentuin.

Rond 23:00 breiden we er een einde aan, ik moest rijden en vriend D. nog naar huis brengen. We waren de straat nog niet uit, of er barstte een hoosbui los, die zelfs intelligente mensen zou zijn opgevallen. Dus we waren echt net op tijd weg.

Ik heb een heerlijke avond gehad met allemaal lekkere en inspirerende hapjes. Ik ga echt eens kijken of ik bijvoorbeeld ook weer eens wat meer lekker brood kan bakken en ik blijk bietjes dus best lekker te vinden. Bovendien doe ik oud-klasgenoten graag een plezier, dus gaat allen eens langs bij de website, reserveer een avondje uit eten of laat het eten thuis langskomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten