Translate

dinsdag 1 mei 2012

Beltane

We zijn even een lang weekeinde weggeweest, en dan kun je meteen zien hoe hard het momenteel gaat met de natuur. De planten in de tuin zijn hard aan het groeien onder invloed van de regen en de steeds sterker wordende zon. En dat mag ook wel, want het is natuurlijk alweer 1 mei. Daarmee is het Beltane, in oude keltische kalenders was dit de start van de zomer, met als tegenhanger Samhain, waarmee de zomer eindigde en de winter begon. We zijn nu halverwege tussen de lente-equinox en midzomer, dus de dagen worden langer en warmer.

En de plantjes maken daar gebruik van. Alles komt in de tuin ineens heel snel op. Ook in mijn vensterbank genieten de courgette, pompen, tomaten, zonnebloemen, bonen en dille van alle zon. Over een week of twee, als het Ijsheiligen is geweest, mogen ze naar buiten.

Zo...en nu maar eens mijn best gaan doen om later in het jaar een overvloedige oogst te garanderen.

1 opmerking:

  1. Ik hoop dat het tussen nu en ijsheiligen niet meer gaat vriezen.. want ik heb mijn pompoenplantjes al buiten geplant. Ze werden te lang/dun en kwetsbaar omdat ze binnen aan het doorschieten waren.
    Nu staan binnen alleen nog maar mijn (sier) tabaksplantjes en petunias.

    BeantwoordenVerwijderen