Translate

maandag 5 maart 2012

Klussen in de tuin

Afgelopen weekeinde was het weer heerlijk. De vorst lijkt grotendeels achter ons te liggen, het zonnetje brak door en het was ineens gewoon lekker weer. Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om flink in de tuin te werken.
De moestuin moest worden opgeknapt. Om een wat betere afscheiding te maken tussen het grasveld en de moestuin, heb ik van die kleine paaltjes gekocht, die met ijzerdraadjes aan elkaar zitten. Een geul gegraven en daar de paaltjes ingehamerd (die hamer die Sander anderhalf jaar geleden kocht om de schoorsteenmantel te slopen heeft nog steeds zijn nut). Het gras was in minder dan een jaar al aardig opgekropen.
Hij is nog klein, maar dit worden ferme distels. 

Daarna moest de moestuin nog omgespit worden. Want er moet extra lucht in de grond gebracht worden. Beter voor de worteltjes. Gedroogde mest erover, water er over en nog was ik niet klaar. Een maand gelden heb ik in een kweekbakje al de eerste zuring en rucola ingezaaid. Dit waren nu aanzienlijke plantjes geworden, met ieder vierof vijf blaadjes. De sterksten heb ik uitgeplant (ik ben wat harder geworden met het in de kliko gooien van minder sterke plantjes) en daar hoop ik binnenkort toch heel veel plezier van te kunnen hebben. Ook heb ik meteen een rijtje worteltjes ingezaaid. Omdat ik allerlei horrorverhalen hoorde over de wortelvlieg, heb ik naast de worteltjes gewone knoflookteentjes in de grond gestopt. Met een beetje geluk lopen ze uit. En wortelvliegjes houden niet van de geur van knoflook.
Vorig jaar had ik drie plantenbakken vol met kruiden. De hevige vorst van eind februari heeft ze bijna allemaal weggemaaid. Alleen de bieslook en de citroenthijm hebben het overleefd. En ik vraag me af of de citroenthijm kan herstellen. Ik wacht nog even voor ik nieuwe kruiden aanschaf, de meesten kunnen toch maar slecht tegen vorst en daar is nog steeds wel een risico op.

De rest van de tuin doet ook goed. De Phlox begint al aardig uit te lopen, net als de Hortensia. Ook de Korenbloem is alweer blaadjes aan het maken.Ik kan nog steeds genieten van de sneeuwklokjes en krokussen die ik in november geplant heb. In de voortuin heb ik ook wat gesnoeid. We hebben daar een grote, witte vlinderstruik staan, die kunnen enorm woekeren en doen het beter wanneer ze ferm in de hand gehouden worden. Dus die is ook teruggesnoeid tot enkele hoofdtakken.

1 opmerking:

  1. Heerlijk he, dat warmere weer! Ik ben dit weekend ook in de weer geweest met onze kale tuin. Ik heb onder andere Echinacea purpurea geplant, en ga eind deze maand goudsbloemen zaaien. Ik heb een stuk of 10 zakjes met zaadjes gekocht, waaronder capucijners en boontjes. En zelfs pompoenen! Onze tuin is recent door een tuinman aangepakt en die heeft grote hoeveelheden stalmest gebruikt als mulch, dus ik verwacht flinke pompoenen ;) Ook heb ik nog een flesje hoestsiroop voor je staan!

    BeantwoordenVerwijderen