Translate

zondag 15 januari 2012

Maanfasen

Sinds ik tuinier, sta ik wat meer stil bij de veranderende seizoenen. De seizoenen geven aan wanneer het tijd is om te zaaien, te planten of te oogsten. Vroeger was het zo belangrijk om dat goed te doen, dat momenten waarop de seizoenen wisselden, gemarkeerd werden met grote feesten. Om de zon te verwelkomen, om een goed groeiseizoen af te smeken en een overvloedige oogst veilig te stellen.

Veel hangt daarbij af van de zon, die langer of korter schijnt. Maar na wat gesurf op internet, kwam ik erachter dat de maan ook van invloed wordt geacht bij de landbouw. Eens kijken maar, wat ik daar mee kan in mijn klein tuintje. Alvast eerst een maankalender geïmplementeerd op mijn blog.

Traditional Moon Planting

1 opmerking:

  1. Producten die het Demeter keurmerk hebben zijn ook in de juiste maanfase geplant.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Biologisch-dynamisch

    BeantwoordenVerwijderen