Translate

woensdag 18 mei 2016

Nog steeds aan de peulvruchten

Nog steeds lukt het me om eens in de week peulvruchten op tafel te zetten. Ik heb er alleen meer moeite mee om er regelmatig een stukje over te schrijven. Sinds de laatste keer dat ik schreef over de peulvruchten heb ik toch al zeker drie keer weer opnieuw peulvruchten gegeten. Ik heb het recept voor linzensoep van mijn moeder van stal gehaald en op de spellendag aten we soep van doperwten met Lavas. Deze heb ik als recept nog nooit helemaal uitgeschreven.

Lavas



Benodigdheden
* Boter
* gesnipperd uitje
* sla (een kropje gewone sla, of 2 kropjes van iets kleins, het slinkt nogal)
* 500 gram aan doperwten (ik neem bevroren)
* 1 liter water
* Bouillonblokjes
* een paar blaadjes lavas (de smaak is nogal sterk, dus niet te veel)


Bereiding
* Fruit de ui in de boter
* Voeg de gesneden slablaadjes toe en roer tot de boel flink geslonken is.
* Voeg de doperwten toe en roer rond
* Voeg water en bouillonblokjes toe en breng zachtjes aan de kook.
* Voeg de Lavasblaadjes toe
* Laat een paar minuten koken tot de erwten gaar zijn.
* Pureer tot de soep de consistentie van je voorkeur heeft.
* breng op smaak met peper, zout en eventueel meer lavas.


En laatst had ik weer vrienden over de vloer en toen heb ik een recept uit een oud kookboek erbij gepakt. Ik heb het kookboek nog gekregen voor ons trouwen, meer dan 10 jaar geleden en ik maak er regelmatig wat uit.

Nog steeds bij Bol
Er stond een recept in voor Linzensoep. Erg eenvoudig, alleen ui, rode linzen, komijn en kurkuma. Niet verkeerd met wat salade en wat brood, maar ik heb toch liever de soep van mijn moeder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten