Translate

dinsdag 15 maart 2016

Tuinierseizoen

Hoewel we in het staartje van de winter zitten, worden de dagen al langer en het weer al warmer. Dat laat bij mij altijd mijn groene vingers jeuken. Dus afgelopen weekeinde ben ik flink aan de slag gegaan.
Eerst op naar de Intratuin (met de kids, zo een ballenbak blijft fascinerend) voor wat potgrond, mest en opschrijfkaartjes.

Toen in de tuin heb ik opkomend onkruid en blad van afgelopen herfst weggehaald. Het grasveld is stevig geharkt om de dode grassprietjes en opkomend mos te verwijderen. Ik heb mest gestrooid en water gegeven, omdat het behoorlijk droog is.
Maar ook voor de moestuin ben ik alweer flink aan de slag gegaan. De tuinbonen stonden al in bakjes in de open buitenlucht, maar het werd nu ook tijd om de rest eens in te zaaien. Dus buiten staan nu Rucola en Zuring, die zaai ik inmiddels ieder jaar in. En ik vind dat nog steeds een verbetering ten opzichte van de Rucola uit de winkels. En binnen in kasjes staan de paprika, pompoen en eikenbladsla. Die gaan binnenkort naar buiten, als het weer wat beter is. En als ik komend weekeinde iets meer tijd heb, zal ik ook nog de kervel, spinazie en wortelen uitzaaien. Dat kan inmiddels ook al wel.
Maar ik denk niet alleen aan de eetbare planten. Ik heb ook allerlei plannen voor de bloemenperken in de voortuin. Dus inmiddels staat de Datura, de Leeuwenstaart en blauwe winde in bakjes in het kasje.

Maar ik ben niet de enige bij wie de groene vingers jeuken. De Albert Heijn doen zijn moestuinactie weer op herhaling en geeft daarbij dit jaar ook meer informatie over wat we kunnen verwachten.

Moestuintjes in de NRC
Moestuintjes in de Trouw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten