Translate

maandag 14 maart 2016

Mijn blote billetjes in het gras

Het is weer tijd voor mijn wekelijkse peulvruchten update. Dit keer een typisch Nederlands gerecht, Blote Billetjes in het Gras, eigenlijk een combinatie van twee peulvruchten, Witte bonen (de blote billetjes) en Snijbonen (het gras). Ik heb het gemaakt op verzoek van vriend +D (wie anders), die samen met +J afgelopen zaterdag bleef eten, in voorbereiding op een spelletje Curse of Strahd.

Voor mijn zelfopgelegde uitdaging geldt de snijboon eigenlijk niet als peulvrucht. Wanneer je snijbonen eet, eet je eigenlijk de onrijpe vruchtdoos. En en peulvrucht is dan alleen het rijpe zaad in de vruchtdoos (de boon zelf dus). Met dit recept zit ik dan goed met de witte bonen.
Witte bonnen, de blote billetjes.

Het recept heb ik geript uit de Allerhande van de AH, je kunt het hier vinden. Ik heb geen Cannellini-bonen gebruikt maar gewone, witte gedroogde bonen. Laat die een nacht weken in ruim water. Daarna een uur koken in ruim water. Verder had ik ook geen bonenkruid in huis en kruidde ik daarom de bonen met wat nootmuskaat. Ik heb de snijbonen ook niet met de hand gesneden, maar lekker makkelijk in de keukenmachine.
Tot slot serveerde ik er een gehaktballetje en aardappeltjes uit de oven bij.

Al met al erg makkelijk te maken en door het contrast tussen de witte en fris groene boontjes, zag het eten er erg smakelijk uit. Het is een beetje een flauwe hap, maar wat experimenten met nootmuskaat, bonenkruid en gewoon wat peper en zout zullen een hoop goed maken denk ik zo. Een leuke aanvulling op mijn repertoire. 
Ook deze schotel vult weer flink, dus we hadden een hoop over. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten