Translate

dinsdag 14 juli 2015

Nog meer overdaad

Vorige week heb ik al een hoop fruit uit de tuin geoogst, maar gisteren heb ik weer een ronde gemaakt en een hoop weggehaald. Zoals bijvoorbeeld meer dan 3,5 kilo aan gele courgettes. Ik val een beetje in herhaling op die blog, maar wat wil je? Met courgettes?!
Courgettes zijn makkelijk te telen en erg lekker en ik heb ze dan ook graag in de tuin. Maar omdat ik dan graag iets anders wil, dan wat ik in de winkels kan krijgen, kweek ik gele courgettes. En die lopen momenteel erg goed.
Een aantal kleine courgetjes gaan vanavond in de pan. Ik vind ze altijd heerlijk wanneer ze in de oven gebakken worden met andere groenten een een paar teentjes knoflook. De rest gaat ook de oven in, maar pureer ik daarna. Zodat ik ze kan gebruiken voor een courgette-soep, courgette-saus bij pasta, courgette souflé of op broodjes uit de oven.

Courgette! wel 3,5 kilo en het seizoen loopt nog wel even door!
Maar goed, ik heb niet alleen courgettes in de tuin. Vorige week heb ik de tuin gestript van alle zwarte bessen, rode bessen en kruisbessen. De kruisbessen heb ik meteen verwerkt tot een heerlijke, bessige taart. De zwarte en rode bessen ging de vriezer in. En ik heb gisteravond een zwarte bessen/ rode bessen/ aardbeien jam gemaakt. Dat ging redelijk eenvoudig.

Ik ben nog altijd heel blij met mijn hoge soeppan, die ik ook voor jams en ander inmaakwerk gebruik. 
  1. 200 gr. zwarte bessen
  2. 200 gr rode bessen
  3. 900 gr aardbeien
  4. suiker naar smaak (ik had iets meer dan 200 gr.)
  5. 1 zakje geleipoeder van Van Gilse.
  6. Doe alle bessen en aardbeien in een grote pan (aardbeien in stukjes). en breng langzaam aan de kook. Eventueel een klein bodempje water zodat de boel niet aanbrandt. 
  7. Wanneer de bessen stukkoken en hun vocht afgeven, kan het vuur omhoog en kan de boel harder koken. 
  8. Voeg net zoveel suiker toe als je lekker lijkt (de bessen zijn behoorlijk zuur), proef af en toe van de hete jam (door het eerst even op een lepeltje af te laten koelen he?)
  9. Voeg de geleipoeder toe en laat nog even flink koken. 
  10. Toen goot ik alles door een zeef in een grote kom, om de pitjes achter te houden. 
  11. Giet de uitgelekte jam met een trechter in gesteriliseerde potten (in e vaatwas op een heet programma is goed genoeg, anders uitkoken). 
Oude potjes met een nieuwe inhoud
Dit levert twee volle jampotten vol jam op. Lekker met de smaak van aardbeien, maar de zure smaak van de bessen geeft het net een wat stoerder randje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten