Translate

woensdag 29 juli 2015

Ik weet me geen raad met die overdaad

Glutney!
Hier heb ik al eerder geschreven over de enorme hoeveelheden courgette die ik van mijn moestuin weet te halen. Inmiddels heb ik zo een 12 kilo courgette uit de tuin gehaald. De meeste courgette gaar ik in de oven, met een paar teentjes knoflook. Daarna pureren en dan gaat het in bakjes de vriezer in. Later maak ik daar dan weer pastasaus (met een gesnipperd uitje en wat geraspte kaas), soep (met een uitje, melk en een bouillonblokje) of een souffle (met drie eieren, melk en wat kaas) van.
Verder heb ik nog geprobeerd courgette weg te geven aan de buurman, aan vrienden en aan mijn ouders. Maar toch hield ik nog over.

Gelukkig bracht Hugh Fearnley Whittingstall uitkomst. Je kunt van courgette ook chutney maken. Dus ik gooide een kilo courgette, met een kilo appels en een kilo tomaat in een pan. Dat samen met nog 500 gr ui, 500gr bruine suiker en 500gr rozijnen en 700ml witte wijn azijn en wat water en nog wat kruiden naar smaak (gember, kruidnagel, foelie, korianderzaad, peper en pepertjes) in laten koken tot ongeveer de helft.
De dikke, kruidige drab met groentestukjes die toen overbleef heb ik nog gepureerd en daarna in jampotjes gedaan. Ik denk dat ik nu zo een 2 liter aan pikante chutney heb, voor bij worstjes, varkensvlees, kaas en saaie groenten. Zo komen we wel van de woekerende courgettes af!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten