Translate

maandag 17 november 2014

Kerstcaketijd

Het is weer november en dat betekent dat kerst niet ver weg meer is (en met kerst natuurlijk ook onze spellendag!). Tijd om de kerstcake te maken!
Rum, heel veel rum. en dan nog meer rum. 

In voorgaande jaren heb ik altijd het recept van Delia Smith gebruikt voor haar Classic Christmas Cake. In de loop der jaren heb ik daar wel iets op gevarieerd, de krenten vervangen voor ander fruit als abrikozen, vijgen en cranberries vond ik een goede vervanging. Dit jaar heb ik ook amandelen mee laten bakken in de bovenkant van de cake, voor een leuk symmetrisch effect. Verder heb ik al het fruit ook een week laten trekken in de rum. Op voorspraak van +Sander, die wilde eens een wat vochtiger cake. Dus dat is tenminste een cake gebakken.

Maar ik wil het roer ook eens radicaal omgooien. Mijn tweede kerstcake wordt een heel andere. Eentje die mij altijd geïntrigreerd heeft, maar die ik tot nu toe te intimiderend vond om te maken. De Creoolse Kerstcake. Ook van Delia (uiteraard), maar deze is bijna alleen maar alcohol met fruit, met wat bloem om het bij elkaar te houden. Deze is wat minder lang houdbaar, dus ik moet hem nog maken.

Volgende week wil ik ermee aan de slag gaan. Dat betekent fruit kopen en alle drank kopen. Ik vraag me af waar ik de kersen-brandewijn vandaan moet halen.

1 opmerking:

  1. Ik ga al jaren voor de goodfood-versie. Ik heb 'm ook dit jaar al begin oktober gebakken. Mijn variatie dit jaar is dat ik whisky gebruik!

    BeantwoordenVerwijderen