Translate

zondag 7 september 2014

Oogsttijd

Augustus is de oogstmaand en dat heb ik geweten ook. Ondanks dat ik dit jaar weinig in de tuin heb gewerkt, vanwege de zwangerschap van mijn jongste kind, heeft de tuin toch flink gegroeid en gebloeid. Zo heb ik twee keer lekker gegeten van de tuinbonen en de brocoli. en heb ik al flink wat bessen kunnen oogsten. Maar de bramen hebben mij dit jaar flink verrast. De ene struik wilde totaal niet bloeien, maar alleen woekeren. Maar de doornloze braam gaf mij dit jaar toch meer dan 1,5 kilo aan bramen. Dat is best veel.

Jam in de kleine potjes, op sterke drank in de grote pot. 
Ik heb een beetje van de bramen gegeten in een terrine met gehakt (errug lekker, zurig fruit met gehakt). En de rest heb ik gisteren verwerkt. Ik heb een klein deel samen met wat frambozen die ik nog overhad verwerkt in de vodka. Ik kwam op het idee via het blog van vriendin +F. Daar had ze het over Sloe Gin. En ik kan me nog een recept voor alcoholische fruitdrank herinneren uit mijn favoriete kookboek dat ook met sleedoorn werd gemaakt. Maar het kan natuurlijk net zo goed met bramen. Ik moet het geheel een paar maanden laten trekken en dan kan ik het drinken. Ik hoop maar dat dat lekker wordt. En van de rest heb ik jam gemaakt.

1 deel fruit (ik nam dus bramen en frambozen)
1 deel vodka 
1/2 deel suiker (ik nam nog wat minder)

Ik heb de bramen en frambozen even kapot laten koken zodat het sap eruit loopt. Bij groter fruit als pruimen kan je ook gaatjes in het fruit prikken. 
Dan alles samen in een grote afsluitbare pot en roeren om de suiker op te laten lossen. 
En dan wachten. Heel lang wachten. 
Elke paar weken even de pot schudden en keren. 
En over een half jaar goed zeven en overgieten naar flessen. En dan die flessen nog een half jaar laten staan. Dus zomer 2015 kan ik hier vertellen of het gelukt is of niet. 

Vorig jaar maakte ik al jam van de bramen, maar dat was niet zo'n succes. Ik had te weinig suiker toegevoegd, waardoor het niet stolde en ik had de bramen niet gezeefd, waardoor alle pitjes er ook nog inzaten. Dus dit jaar moest alles anders. 
Ik heb eerst de bramen gekookt zonder suiker, tot ze pulp waren, om alles daarna door een zeef te duwen, zodat ik de zaadjes eruit kon halen. Dat leverde me uiteindelijk ongeveer een liter aan bramensap op. 
Daarna heb ik het sap gekookt met suiker en geleipoeder. Door het geleipoeder ging de jam stollen en hoefde ik minder suiker te gebruiken. Gezonder en smakelijker. Ik vind het wel prettig om de zurige smaak van fruit wat meer te proeven.

Ik heb nu iets van een liter jam, maar ben nog niet helemaal tevreden. Het was lastig om de pulp door een metalen zeef te wringen. Volgend jaar zal ik eens verder experimenteren met een staafmixer, om de pulp nog verder te vermalen en het zo wat makkelijker door de zeef gaat. En ik zal eens kijken of ik iets van neteldoek kan krijgen, om het zeven wat makkelijker te maken.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten