Translate

zaterdag 30 augustus 2014

Gedreven

Ik blijf maar films kijken de laatste tijd en gelukkig is er ook veel goeds op de TV. Onlangs heb ik weer een film van Nicolas Refn gezien, Drive (2011). Eerder heb ik al eens Valhalla Rising (2009) gezien van deze regisseur, die veel indruk op me maakte. Drive heeft veel overeenkomsten met Valhalla Rising en ik wil die film hier toch wel onder de aandacht brengen. De hoofdrollen zijn voor Ryan Gosling (The Place beyond the Pines), Carey Mulligan (Never Let Me Go, The Great Gatsby), Bryan Cranston (Malcolm in the Middle), Albert Brooks (Out of Sight), Ron Perlman (The Name of the Rose, Hellboy) en Oscar Isaac (Ex Machina, Robin Hood).

Laat je niet misleiden door al het roze en het schattige lettertype. 

Spoilers ahoi!

Drive opent met een naamloze chauffeur (Gosling), die een vluchtauto bestuurt bij een overval. De chauffeur is koel, kalm en beheerst. Hij rijdt niet harder of gevaarlijker dan nodig en gebruikt zijn hersens om te ontkomen aan zijn achtervolgers. De chauffeur werkt overdag in de garage van Shannon (Cranston), die hem ook de baantjes bezorgt als stuntrijder en bestuurder van vluchtauto's. Shannon wil de chauffeur ook gebruiken om autoraces mee te rijden. Daarvoor heeft hij geld nodig van twee Joodse criminelen Bernie (Brooks) en Nino (Perlman).
Ondanks deze drie verschillende bronnen van inkomsten leeft de chauffeur toch een vrij armoedig leven in een kaal appartement in een niet al te best deel van Los Angeles. Verder heeft hij ook geen vrienden. En hoewel hij op het eerste oog beleefd lijkt, lijkt hij ook emotioneel gestoord en erg gewelddadig.

Terwijl Shannon het geld regelt voor een racewagen, leert de chauffeur zijn buurvrouw Irene (Mulligan) kennen. Irene is een jonge vrouw met een klein zoontje en een man in de gevangenis. Langzaam bloeit er iets op tussen de twee buren. Zij brengen meer en meer tijd met elkaar door en de chauffeur kan het ook goed vinden met het zoontje van Irene.
Dan komt de man van Irene weer vrij. De man van Irene, Standard (Isaac), is in de gevangenis verder in de problemen gekomen. Tenzij Standard voor de crimineel Cook een overval uitvoert, zullen zij zijn gezin blijven bedreigen. Dit kan de chauffeur niet laten passeren. Hij biedt aan om de vluchtauto te besturen wanneer Standard een overval pleegt om Cook af te betalen.

Bij deze overval is niets natuurlijk wat het lijkt. Standard komt om en de hoeveelheid gestolen geld is veel meer dan toegezegd. Wat is hier gaande? En is naast de chauffeur ook Irene en haar zoontje nog in gevaar? De chauffeur besluit het zekere voor het onzekere te nemen en hij gaat op zoek naar antwoorden. Allereerst wordt Cook uitgehoord (met een hamer, in de kleedkamer van een stel strippers). Dit leidt naar Nino. Inmiddels heeft Nino een huurmoordenaar op de chauffeur en Irene afgestuurd. De chauffeur schakelt deze bloederig uit.

Dan krijgt Bernie er lucht van dat Nino geld heeft laten stelen, geld dat aan de veel machtiger maffia van de Oost-kust toebehoorde. Bernie brengt Cook om, ook Shannon moet uit de weg geruimd worden en dan weten alleen nog Irene en de chauffeur van de overval en het geld.
Intussen ruimt de chauffeur Nino uit de weg, waarna hij een ontmoeting heeft met Bernie. Ook hier loopt alleen de chauffeur levend weg.

Overeenkomsten

Zoals ik al zei, ik zag veel overeenkomsten met de eerdere film van Nicolas Refn, Valhalla Rising. De hoofdpersoon heeft in beide films geen naam. Beide hoofdpersonen zeggen ook weinig. Een-oog helemaal nooit iets en de chauffeur heeft misschien 20 zinnen in de hele film. Verder zijn beide hoofdpersonen niet per se extreem gewelddadig, maar wanneer ze daartoe gedreven worden, kunnen ze enorm veel geweld plegen met hun blote handen, eenvoudige voorwerpen en messen. Tot slot proberen mensen van laag moreel allooi de beide hoofdpersonen steeds voor hun criminele karretje te spannen, wat maar matig lukt. De Vikingen en Kruisridders wilden dat Een-oog voor hen vocht. En de Joods Maffia, Shannon en willekeurige criminelen willen dat de chauffeur voor hen de vluchtauto bestuurd.
Verder gaan beide films ook alleen over mannen en hun onderlinge verhoudingen. In Drive spelen twee vrouwen een rol. Irene is alleen een love-interest van de hoofdpersoon. We krijgen heel weinig  te weten over wat zij wil/ voelt/ denkt. De andere vrouw met een naam verraadt de chauffeur onmiddellijk aan anderen en bekoopt dat met de dood. Tot slot zitten er deze film een aantal halfnaakte strippers die toekijken hoe de chauffeur hun baas vakkundig in elkaar slaat. Ze knipperen nog niet met hun ogen en één geeft de chauffeur wat hij wil, namelijk het telefoonnummer van een hogere criminele baas. Zij zijn willoze buit, net als de vrouwen uit het dorp dat door de Kruisridders is afgeslacht in Valhalla Rising.
Tot slot is deze film weer een studie over agressie en waar het toe leidt (niets). We komen weinig over de chauffeur te weten. Hij kan goed autorijden en hij is erg agressief. Hij bedreigt mensen, slaat ze in elkaar met een hamer en zijn blote vuisten. Deinst er niet voor terug mensen dood te schoppen, neer te steken en te verdrinken. Ook de andere mannen in de film gebruiken continu agressie om hun doelen te bereiken, ook als dat op de lange termijn niet zinvol is. Hetzelfde geldt voor Valhalla Rising, waar alle partijen mateloos agressief zijn en zij bijna allemaal zinloos aan hun einde komen.

Ook deze film vond ik het bekijken meer dan waard. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten