Translate

donderdag 5 juni 2014

Meer tuinieren

Met die warme lente van dit jaar heeft mijn tuin een enorme voorsprong. Vroeg in het jaar begon er al van alles te groeien. Maar nu het in juni ook in de nachten warm blijft en de zon lekker lang aan de hemel staat (nog 17 dagen tot de langste dag), komen veel kwetsbaardere planten ook lekker tot bloei. En in de voortuin, die vorig jaar, na de verbouwing, nog wat sprietig oogde, ontploffen nu ook alle herplantte plantjes.

Vooral de Ezelsoor doet het heel goed. De afgelopen jaren kwam hij in de overwoekerde tuin nauwelijks tot zijn recht. Vorig jaar heb ik op verschillende plekken wat uitgeplant, waarbij hij meer ruimte kreeg. Het is met de zijdezachte, zilvergrijze blaadjes een leuke bodembedekker. Maar nu, met de ruimte, de mest van vriendin +R en het zachte weer komt hij weer tot bloei. Met grote aren, die straks vol zitten met kleine, paarse bloemetjes.

Ezelsoor
Verder heb ik ook veel klaprozen in mijn tuin. Er groeiden altijd al veel van de kleine oranje-rode wilde variant. Maar ik heb ook jaren geleden van schoonzus +A zaadjes gekregen voor witte klaprozen, die ik vorig jaar enthousiast in de tuin verspreid heb. Deze waren een stuk groter dan de wilde variant en hebben het vorig jaar goed gedaan. Maar die zijn vorig jaar kennelijk toch vreemd gegaan met de klaprozen die al in de tuin stonden, of misschien zijn ze spontaan gemuteerd. Er komen nu ook roze klaprozen op in de tuin. Net zo groot als de witte, maar zuurstokroze van kleur.

Een mutant!
En de witte monnikskap bloeit ook alweer. Deze planten heb ik vorig jaar gekocht, toen ik de voortuin wilde inrichten. Het is fijn om te weten dat het zulke sterke planten zijn, dat zij de verplanting en de winter overleefd hebben en nu weer lekker staan te bloeien. En dit is ook weer een plant die veel bijen en vlinders aantrekt, dus die vliegen ook alweer enthousiast rond in de tuin.

Mooi, maar dodelijk.
En dan te bedenken dat de zomer nog niet eens echt goed begonnen is. We moeten nog wachten op de bloei van de lelies en de vlinderstruik. De hibiscus en de stokroos moeten ook nog gaan bloeien. Er staat ons nog een hoop te wachten. 

1 opmerking:

  1. Ja het gaat echt als een speer hè! Ik ben ook bezig met (alweer;) een stukje over de tuin :) Geniet van alle mooie bloemen (en nu maar hopen dat ze niet helemaal verregenen...)!

    BeantwoordenVerwijderen