Translate

woensdag 30 oktober 2013

Meer inmaken

Mijn verjaardag is geweest, wat betekent dat ik me al weer moet voorbereiden op de kerst. Dus dat is Dronken Kerstcakes, ingemaakte peren en dit keer voor het eerst ook pruimen-dadel-abrikozen chutney.

Voor de dronken kerstcake gebruik ik inmiddels het recept van Delia Smith, maar ik verander er zelf inmiddels ook het een en ander aan. De 450 gram aan krenten zijn vervangen door 75 gram cranberries, 75 gram vijgen en 75 gram abrikozen en dan nog eens 225 gram krenten. Ik kon dit keer nergens de geglaceerde kersen vinden, dus dit jaar geen gekke groene, rode en gele kersen in de taart. Ik denk dat we het ook wel redden zonder.
Net als in de voorgaande jaren, maak ik er twee. De traditionele spellendag tussen Kerst en Oud & Nieuw staat ook al weer gepland en die cakes gaan dan wel erg hard. En waarschijnlijk staan gelijke taarten inmiddels ook bij vrienden in de oven.

En ik ben ook weer geprest om peren in te maken, net als vorig jaar, en het jaar daarvoor en het jaar daarvoor. +Sander vindt het zo lekker en het is vrij makkelijk te maken dat ik dit jaar maar van twee kilo Gieser Wildeman peren de ingemaakte peren heb gemaakt. Het is niet moeilijk, maar je moet af en toe met je hoofd boven een pan dampende azijn staan en dat is niet prettig. Maar goed, dan heb je na afloop ook wat. En daar kun je dan nog lang van genieten. Misschien dat ik dat dit jaar ook eens probeer met een ander recept van Delia, met blauwe kaas en appel.

Twee x 1,5 liter peren op azijn, jummie!
Om maar even in het thema van Delia te blijven, ze geeft altijd hoog op over chutneys en andere manieren van fruit en groente inmaken, om dat dan later koud te eten bij kaas en vlees. Dit keer heb ik ook haar Kerst Chutney gemaakt. Het rook heerlijk toen ik het maakte, maar ik heb van deze instructies wel iets meer dan een liter aan chutney overgehouden. Nog even afwachten hoe het daadwerkelijk smaakt.

En iets meer dan 1 liter chutney!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten