Translate

dinsdag 2 april 2013

Meer tuinwerk

Inmiddels is het alweer april en hoewel het koud blijft, ga ik toch dapper door met werken in de tuin. Het afgelopen paas-weekeinde was frisjes, maar droog en zonnig, dus Sander en ik hebben best het een en ander aan werk verzet.
Afgelopen winter heeft de gemeente Heumen heel veel gesnoeid in het openbare groen. Eksters die we zijn, hebben we een flink aantal van de grote, afgezaagde takken mee naar huis genomen. Met onze snoeizaag konden we ze niet klein krijgen, maar met een flinke houtzaag van de buurman lukte het Sander wel. Daar hebben we volgende winter wel weer plezier van.

Verder hebben we ook plannen om de voortuin onder handen te nemen. Toen wij twee jaar geleden de achtertuin onder handen hebben genomen, hielden we vrij veel stenen over van het terras. Die heb ik vandaag ook eens geteld en we komen uit op ongeveer 3,5 m2 aan stenen. Dat is toch weer een korting op de stenen die we wilden bestellen.

Verder is ook de moestuin weer omgespit en voorzien van een gulle laag koemest. Vorig jaar hadden we veel plezier van de knoflook, wortel en rucola. Dus die zijn uitgezaaid en uitgeplant. De zuring en broccoli blijven nog even in hun kweekbakjes. In een andere kweekbak heb ik net de ossenhart tomaten en de zonnebloemen ingezaaid. Voor die zonnebloemen heb ik in 2011 zaadjes gekocht. Sindsdien oogst ik de zaadjes van de zonnebloem en zaai ik die opnieuw uit. Dus inmiddels is dit de tweede generatie die ik opkweek uit het zaad van 2011.

De knoppen van verschillende planten staan meer en meer op uitbarsten. Gek genoeg hebben veel planten ook de strenge winter overleefd, ook planten die niet winterhard zijn, zoals de dragon. Maar ook de maggiplant zit onder de knoppen. Dus ik hoop dat met wat warmer weer en wat meer vocht alles lekker snel gaat groeien. Ik kijk de plantjes echt uit de grond in deze periode van het jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten